محمد رضایی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مبارزه با پوره سن غلات از 12 اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد اظهار کرد: تاکنون بیشترین سطح مبارزه با پوره سن غلات در شهرستان مانه و سملقان با پنج هزار هکتار انجام شده است.
وی گفت: چون 40 درصد گندم استان در مانه وسملقان است و بیشترین سطح زیر کشت گندم را دارد از قدیم درگیر آفات سن غلات بوده است که طبیعتا سطح مبارزه با آن هم گسترده تر از سایر شهرستان های استان است.
رضایی با بیان اینکه مبارزه با پوره سن غلات در مناطق سردسیر و معتدل تا 15 تیرماه ادامه دارد افزود: هم اکنون بیشترین سطح مبارزه با پوره سن غلات به ترتیب در مانه و سملقان، بجنورد، اسفراین و راز و جرگلان و کمترین سطح مبارزه در گرمه است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه با پوره سن غلات در جاجرم و اسفراین به پایان رسیده و در شیروان و فاروج به دلیل سردسیر بودن مناطق هم اکنون ادامه دارد که آخرین سطح مبارزه در فاروج انجام می شود.
رضایی با بیان اینکه سن گندم کاهش عملکرد را به دنبال دارد افزود: جلوگیری از گندم سن زده و عملکرد پایین، تحویل گندم و آرد سالم، جلوگیری از خسارات و جلوگیری از برگشت پوره سن بالغ شده به سمت اماکن از جمله علل مبارزه با پوره سن غلات در مزارع است.
امسال محصول جو در سطح 21 هزار هکتار آبی و 18 هزار هکتار دیم و گندم در سطح 49 هزار هکتار آبی و 101هزار هکتار دیم در استان خراسان شمالی کشت شده است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.