معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه برداشت غلات تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد اظهار کرد: امسال پیش بینی می شود 355 هزار تن غلات در استان تولید شود.
محمدجواد تشکری گفت: محصول جو امسال در سطح 21 هزار هکتار آبی و 18 هزار هکتار دیم و گندم در سطح 49 هزار هکتار آبی و 101هزار هکتار دیم در استان خراسان شمالی کشت شده است.
وی با اشاره به پیش بینی کاهش 33 درصدی تولید گندم در مقایسه با پارسال اظهار کرد: امسال 270 هزار تن گندم در این استان تولید و 170 هزار تن خرید خواهیم داشت که خرید قیمت تضمینی گندم برای هر کیلو، 13 هزار ریال با 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید می باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین امسال پیش بینی می شود 85 هزار تن محصول جو تولید و 50 هزار تن هم خریداری شود که قیمت خرید هر کیلوگرم 10 هزار و 300 ریال خواهد بود.
تشکری اقلیم ناپایدار، کاهش 40 درصدی بارندگی و 25 درصدی در بلند مدت، تاخیر در اولین بارش موثر و سرمازدگی زیر 20 درجه در پاییز پارسال و کاهش 60 درصدی بارندگی بهاره امسال در مقایسه با سال 95 را از جمله علل کاهش غلات در استان خراسان شمالی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه امسال 1.5 درجه از لحاظ دمایی در مقایسه با سال قبل خنک بوده است افزود: ولی بارندگی کم بوده است که توزیع نهاده ها به خوبی صورت گرفت و اگر نهاده ها توزیع نمی شد شاهد کاهش بیشتر غلات در این استان بودیم.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.