به گزارش ایرنا، ریزش گندم مشکل هر ساله گندم کاران استان خراسان شمالی است و در زمان برداشت بخش چشمگیری از محصول به علت های مختلف ریزش پیدا می کند و زحمات کشاورزان به هدر می رود.
کشاورزان می گویند بخش بزرگی از ریزش گندم مربوط به استفاده از ناوگان فرسوده و قطعات مستهلک است اما راه های نامناسب بین مزارع و دست اندازهای آن سبب می شود تا بخش زیادی از گندم ها به هنگام حمل و جابه جایی ریزش داشته باشد.

* مشکل فنی در کمباین ها
یکی از کشاورزان بجنوردی در این باره می گوید: جهاد کشاورزی هر سال می گوید که کمباین ها به لحاظ فنی مورد نظارت و بررسی قرار می گیرند اما باز هم مشکات ریزش وجود دارد و بخش زیادی از محصولات ما موقع برداشت بر زمین می ریزد.
علی ریحانی اظهار می دارد: بعضا ریزش گندم آنقدر زیاد است که پس از برداشت وقتی آب به زمین می رسد زمین سبز می شود، گویی زمین دوباره زیر کشت رفته است.
وی با بیان اینکه کمباین ها به نوبت در زمین های کشاورزان حاضر می شوند می افزاید: با فرا رسیدن فصل برداشت، کشاورزان دغدغه چیدن محصولات خود دارند و می خواهند هر چه زودتر گندم خود را از زمین برداشت کنند، منتظر رسیدن نوبت برای حضور کمباین ها هستند و توجهی به ریزش ها ندارند.
وی تصریح می کند: کشاورز، ریزش گندم ها را می بیند و به آن آگاه است اما از آنجا که کمباین ها نوبتی در زمین حاضر می شوند و زمان برای برداشت کم است، کشاورز تنها به فکر برداشت گندم است و کمتر به تعمیر و رفع نواقص فنی کمباین می پردازد.
وی می گوید: بعضا به راننده کمباین تذکر می دهیم اما زمان از دست می رود و کشاورز راضی است که محصولش هر چند با ریزش، برداشت شود.

* ریزش کم شده است
مشاور رئیس جهادکشاورزی خراسان شمالی در تولید گندم دیم در این باره می گوید: یکی از علت های موثر در ریزش گندم، قطعات فرسوده و نقص نفی در کمباین ها است البته در چند سال گذشته با ورود ناوگان جدید، میزان ریزش گندم در استان کاهش یافته است.
محمد الهامی اظهار می کند: میزان ریزش گندم به ارقام کشت شده و میزان سازگاری آن با شرایط آب و هوایی منطقه نیز ارتباط دارد.
وی تصریح می کند: پیش از این رقم 'تجن' در استان کشت می شد که در این رقم به هنگام برداشت، ریزش زیادی مشاهده می شد اما با ورود ارقام جدید همچون 'کریم' و ' پیشگام' میزان ریزش کاهش یافته است.

* ریزش گندم همچنان گریبان گیر است
مشاور رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی در تولید گندم آبی با گلایه از اینکه میزان ریزش گندم همچنان در این استان گریبان گیر کشاورزان است می گوید: کمباین های طراحی گذشته، مهم ترین علت ریزش گندم را به خود اختصاص داده اند.
علی کاظمی اظهار می کند: کمباین های جاندیر 955 که اکنون در اختیار کشاورزان است در حدود 70 سال گذشته طراحی شده اند و این طراحی های قدیمی اکنون دیگر جوابگوی نیاز نیست.
وی می افزاید: استفاده از این طراحی های قدیمی در ناوگان سبب افزایش ریزش گندم می شود و زمانی که ناوگان مستهلک و فرسوده می شود بر میزان ریزش افزوده می شود.
کاظمی با بیان اینکه کشاورزان در زمان برداشت به عنوان بهترین ناظر هستند، می گوید: کمباین ها بعضا با تاخیر در استان حاضر می شوند و کشاورزان به صورت نوبتی، برای برداشت اقدام می کنند و در این شرایط کشاورزان تنها به فکر این هستند که هر چه زودتر محصول خود را برداشت کنند.
وی می افزاید: برآورد دقیقی از میزان ریزش در گندم در استان نمی توان ارائه داد اما میزان ریزش در استان زیاد و غیرقابل قبول است.
کاظمی درباره ورود کمباین های نیوهلند به استان اظهار می کند: این دستگاه های جدید کمباین، به لحاظ فنی به روز هستند و زمان برداشت ریزش بسیار کمتری را به همراه دارند اما این ناوگان گران قیمت است و معمولا کشاورزان توانایی خرید آن را ندارند.
وی تصریح می کند: کشاورز برای سرمایه گذاری در خرید این ناوگان به فکر بازگشت سرمایه است و از آنجایی که این دستگاه ها گران قیمت هستند، برای کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد که نسبت به خرید و تهیه آن هزینه کند.
وی می گوید: بخشی از ریزش گندم در زمان حمل و جابه جایی اتفاق می افتد و دراین باره باید با هماهنگی پلیس راه از تردد محموله هایی که نسبت به پوشاندن محصول گندم با چادر اقدام نکرده اند جلوگیری شود.
مشاور رئیس جهادکشاورزی خراسان شمالی می گوید: انتظار می رود کشاورزان برای خرید این کمباین ها حمایت شوند و با قمیت ارزان تری در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

* ریزش گندم دراستان در حد متعارف است
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: میزان ریزش گندم تا4درصد مورد قبول و متعارف است البته در استان خراسان شمالی، میزان ریزش گندم و ضایعات نامتعارف نیست.
عبدالله یوسفی اظهار می کند: کمباین ها مهاجر و بومی پیش از اقدام به برداشت توسط ناظران فنی مورد معاینه فنی قرار می گیرند و مالکان این ناوگان مکلف هستند که ایرادها و نقائص را برطرف کنند.
وی می افزاید: ناظران کشاورزی در هنگام برداشت در مزارع حضور داشته و بر نحوه فعالیت کمباین ها و نظارت دارند و میزان ریزش را رصد می کنند اما برای جلوگیری از افزایش میزان ضایعات گندم، به کشاورزان توصیه شده است که خود نسبت به میزان ریزش گندم حساس بوده و درصورت مشاهده ریزش بیش از حد به راننده کمباین تذکر دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: با ورود ناوگان جدید و نو شدن کمباین ها، میزان ریزش گندم در کشتزارهای استان کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه بخشی از ریزش گندم به هنگام جابه جایی این محصول از مزرعه تا مراکز خرید رخ می دهد می گوید: در این باره کشاورزان باید توجه داشته باشند که ناوگان مناسب برای جابه جایی و حمل گندم استفاده و نسبت به بستن تمام درزهای ناوگان اقدام کنند.
یوسفی می افزاید: محموله باید توسط چادر به طور کامل پوشانده شود تا از ریزش محصول به هنگام تردد در جاده ها جلوگیری شود.
وی درباره گلایه ها از نامناسب بودن وضعیت جاده های بین مزارع می گوید: وضعیت نامناسب جاده های بین مزارع یکی دیگر از علت های ریزش گندم به هنگام جابه جایی این محصول است که در این زمینه امسال اعتباری برای اجرای پروژه های جاده های بین مزارع دیده شده است.

*پیش بینی کاهش 70 هزار تنی تولید گندم در خراسان شمالی
معاون بهبود ​تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می گوید: پیش بینی می شود میزان تولید گندم امسال استان در مقایسه با پارسال 70 هزار تن کمتر باشد و به میزان 250 هزارتن برسد.
محمدجواد تشکری اظهار می کند: سال گذشته 256 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد اما این رقم امسال ۱۷۰ هزار تن برآورد شده است.
وی یکی از علت های کاهش میزان تولید گندم را کاهش میزان بارندگی عنوان کرد و می افزاید: میزان بارندگی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در فصل بهار نیز بارش مناسب رخ نداده است.
وی تصریح می کند: در فصل کشت، بارش های موثر پاییزه با تاخیر رخ داد و به همین علت کشت ها با تاخیر زیادی انجام شد، از طرفی سرمای زودرس پاییز و کاهش دما تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد در آذرماه، سبب سرمازدگی گندم ها شد.
وی می گوید: این عوامل سبب شد تا میزان تولید محصول گندم کاران استان در سال جاری به طور چشمگیری کاهش داشته باشد.
تشکری می افزاید: امسال ۱۰۱ هزار هکتار زمین دیم و ۴۹ هزار هکتار زمین آبی در این استان زیر کشت گندم است.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 6042 گزارش از: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده:سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.