به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید با اعتقاد به اینکه داشتن مسکن مناسب به عنوان یکی از نیازهای اولیه، حق هر خانواده ایرانی است
تاکنون توجه خوبی به تامین مسکن محرومان داشته است.
توجه به روستاها در خراسان شمالی از این رو مهم است که حدود نیمی از جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند و بخش زیادی از مشاغل مردم به روستا گره خورده است.
ارتقای خدمات در روستاها سبب می شود تا ماندگاری در روستاها بیشتر شده و با توزیع مناسب توسعه، نسبت به توانمند سازی گروه های کم درآمد گام برداشته شود.
تلاش برای دسترسی به مسکن مناسب، ارتقای سطح ایمنی بناها و ساخت و سازهای روستایی و بیمه حوادث واحدهای مسکونی روستایی از جمله اقداماتی است که در استان انجام شده است.
علاوه بر آن، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، تملک و واگذاری زمین روستایی، طرح تعیین محدوده روستا و طرح بهسازی روستاهای نمونه و طرح روستای هدف گردشگری از دیگر اقداماتی است که در روستاها انجام شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره گفت: در این دولت، 6 هزار و 794 واحد مسکونی روستایی جدید توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل منابع مختلف دولتی ساخته شده است.
علی محمدی اظهار کرد: در این مدت تعداد واحدهای مسکونی روستایی ساخته شده توسط بنیاد مسکن با 20 درصد افزایش از 34 هزار و 601 واحد به 41 هزار و 395 واحد رسیده است.
وی درباره ساخت مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان گفت: در این مدت، یکهزار و 632 واحد مسکونی شهری جدید توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل منابع مختلف دولتی ساخته شده است.
وی تصریح کرد: تعداد واحدهای مسکونی شهری ساخته شده توسط این بنیاد با 355 درصد رشد از 460 واحد به دوهزا و 92 واحد افزایش یافت است.

* افزایش 19 درصدی اعطای تسهیلات تعمیر مسکن روستایی
محمدی در باره اقدامات انجام شده برای کاهش آسیب پذیری و افزایش ایمنی بناها و ساخت و سازهای روستایی گفت: در این مدت میزان اعطای تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی در این استان 19 درصد رشد داشته است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: پیش از دولت یازدهم، سه هزار و 160 میلیارد ریال تسهیلات ازمحل اعتبارات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی به 33 هزار و 489 متقاضی اعطا شده بود اما این رقم در این دولت به سه هزار و 500 میلیارد ریال رسید.
وی خاطر شنان کرد: شمار متقاضیان بهره مند از این تسهیلات به 39 هزار و 718 خانوار رسید.
وی با اشاره به افزایش 124 درصدی در میزان تسهیلات تعمیری واحدهای مسکونی آسیب دیده روستاییان در این دولت گفت: میزان تسهیلات احداثی و تعمیری واحد های آسیب دیده ناشی از حوادث از یکهزار و 112 فقره به میزان 77 میلیارد و 840 میلیون ریال بود که این رقم در این دولت به یکهزار و 677فقره تسهیلات به ارزش 174 میلیارد و 550 میلیون ریال رسید.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه تعداد واحدهای مسکونی روستایی نوسازی شده از 30 درصد به 39 درصد افزایش یافت افزود: تعداد واحدهای مسکونی روستایی بهسازی شده نیز از 29 درصد به 35 درصد افزایش یافت .
محمدی به تلاش دولت برای کمک به روستاییان تاکید کرد و گفت: اقدام برای بیمه منازل مسکونی روستایی یکی از این تلاش های ارزشمند در این دولت است که در راستای مدیریت بهینه تامین منابع مالی جبران خسارات ناشی از حوادث، از محل اعتبارات دهیاری های استان، 105 هزار واحد مسکونی روستایی شامل تمام منازل مسکونی روستایی در مقابل حوادث بیمه شدند.

* تمام روستاهای استان طرح هادی دارند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره اجرای طرح هادی در روستاها گفت: اجرای طرح هادی روستایی به منظور عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی از طریق کاهش فاصله دسترسی به زیرساخت های بهبود محیط زندگی در روستاها انجام می شود.
وی افزود: در این دولت طرح هادی برای 169 روستای بالای 20 خانوار استان تهیه شد که برای مطالعه آنها 16 میلیارد و 390 میلیون ریال اعتبار هزینه شد.
وی با بیان اینکه اکنون تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان دارای طرح هادی هستند تصریح کرد: در این دولت شمار روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی استان از 539 روستا به 708 روستا افزایش یافت و در این زمینه شاهد رشد 31 درصدی هستیم.
محمدی گفت: در این دولت، طرح هادی در 154 روستای بالای 20 خانوار استان اجرا شد و 631 میلیارد و 390 میلیون ریال در این زمینه هزینه شده است.
وی افزود: شمار روستاهای بالای 20 خانواری که طرح هادی آنها اجرا شده است با 122 درصد افزایش از 126 روستا به 280 روستا رسیده است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: از 866 روستای استان، 708 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد که این روستاها مشمول اجرای طرح هادی هستند.
محمدی اظهار کرد: تهیه طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت در استان به انجام رسیده است و اکنون سند توسعه روستا در افق 10 ساله آماده شده است.

* ساخت 50 منزل دیگر به سهیمه خانوارهای 2 معلول خراسان شمالی افزوده شد
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز گفت: قول مساعد افزایش سهمیه این استان برای ساخت مسکن خانوارهای روستایی دو معلول داده شده است.
علی روحانی اظهار کرد: در سفر اخیر مدیرعامل انجمن خیرین مسکن ساز ایران و کارشناسان ارشد حوزه مسکن روستایی بنیاد مسکن، به صورت شفاهی قول گرفته ایم که 50 واحد مسکونی دیگر برای خانوارهای دو معلول در روستاهای این استان ساخته شود.
وی افزود: تا کنون 215 خانوار دو معلول در روستاهای استان مشمول استفاده از تسهیلات و کمک های این بنیاد شناخته شده اند که از این میزان برای ساخت منزل 105 خانوار برنامه ریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: 105 خانوار مزبور به بانک ها معرفی شده و منجر به انعقاد قرار داده شده است.
روحانی اظهار کرد: تا کنون 80 واحد مسکونی تکمیل شده و مابقی نیز در دست اجرا است.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: خانواده های دو معلول در روستاها برای ساخت هر واحد مسکونی 180 میلیون ریال اعتبار تسهیلاتی از محل طرح ویژه مسکن روستایی دریافت می کنند و علاوه بر آن 180 میلیون ریال نیز به صورت بلاعوض برای ساخت منزل آنها تزریق می شود.
وی تصریح کرد: پرداخت 100 میلیون ریال از این منابع توسط بنیاد مستضعفان تعهد شده و 60 میلیون ریال نیز از طرف بهزیستی تامین می شود.
روحانی اظهار کرد: از محل منابع حساب 100 امام(ره) نیز برای ساخت هر واحد مسکونی 20 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی در باره تامین زمین ساخت مسکن خانوارهای دو معلول گفت: در صورتی که متقاضی دریافت این تسهیلات، زمین برای ساخت منزل نداشته باشد، بنیاد مسکن زمین مورد نیاز را در صورت وجود شرایط مناسب، تامین می کند.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تا کنون مشکل تامین زمین حدود 30 مورد از این پروژه ها توسط این بنیاد حل شده است.

* 10 روستای استان برای هدف گردشگری و بافت باارزش پیشنهاد شد
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان ‌شمالی گفت: 10 روستای این استان برای روستاهای هدف گردشگری و بافت باارزش روستایی پیشنهاد شده است.
علی‌اکبر صابری اظهار کرد: در سطح کشور 300 روستا در فهرست روستاهای هدف گردشگری و بافت با ارزش قرار گرفته اند که طرح بهسازی و احیای بافت با ارزش این روستاها در برنامه ششم، مطالعه و اجرایی می شوند.
وی افزود: البته سهم استان به نسبت جمعیت، بیش از میانگین کشوری است.
صابری تصریح کرد: در سال گذشته، چهار روستا به عنوان روستای هدف گردشگری و پنج روستا به عنوان روستای بافت باارزش مصوب شد و امید می رود 10 روستای پیشنهادی نیز در برنامه هایی که طی برنامه ششم توسعه هدفگذری شده، گنجانده شود.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات مطالعه و اجرای پروژه ها در روستاهای هدف گردشگری و بافت باارزش از محل منابع ملی تامین می شود و برای هر روستا بیش از 10 میلیارد ریال هزینه می شود.
صابری گفت: در برنامه پنجم توسعه، روستاهای 'روئین' در اسفراین، 'اسفیدان' در بجنورد و 'اسطرخی' در شیروان به عنوان بافت با ارزش روستا و روستاهای 'زوارم' شیروان، 'درکش' در مانه و سملقان به عنوان روستاهای هدف گردشگری مصوب شده اند.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی گفت: در این روستاها طرح های بهسازی و احیای بافت روستا مطابق با الگوی سنتی و محلی، تهیه و اجرا می شود.
وی تصریح کرد: در این طرح، مصالح استفاده شده در بهسازی ها و نیز معماری ها مطابق با الگوی محلی مناطق اجرایی می شود.
صابری با اشاره به بلند مرتبه سازی در روستاهای هدف گردشگری و بافت با ارزش روستایی اظهار کرد: بلندمرتبه سازی و افزایش تراکم ساختمان یکی از آسیب ها در این روستاها است که بافت قدیمی را دچار خدشه می کند اما در برخی روستاها همچون روئین و یا اسفیدان که سمت توسعه با کمبود زمین روبه رو است، چاره ای جز بلندمرتبه سازی نیست.
وی گفت: تلاش داریم تا مصالح و نما و معماری به کار رفته در ساخت و ساز این روستاها مطابق با الگوهای محله باشد تا کمترین آسیب در این زمینه وارد شود.

* توجه به محرومان روستاها
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی نیز با بیان اینکه 70 درصد از اعتباراتی که این نهاد برای تامین و یا حل مشکل مسکن محرومان هزینه می کند توسط دولت تامین می شود گفت: اعتباراتی که برای حل مشکل مسکن محرومان به این استان تزریق شده طی سال های 93 تا 95 روند افزایشی داشته است.
عباس اهرابی تصریح کرد: درسال 93، 533 واحد مسکونی برای محرومان در شهرها و روستا ساخته شد و این رقم در سال های 94 و 95 به یکیهزار و 813 واحد و یکهزار و 885 واحد رسیده است.
وی افزود: در سال های 93، 94 و 95 به ترتیب 28 میلیارد و 766 میلیون ریال، 53 میلیارد و 470 میلیون ریال و 74 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار برای ساخت مسکن محرومان این استان ساخته شده است.
وی افزود: در سال 93، 18 میلیارد و 500 میلیون ریال برای خرید خانه هزینه شده است و این رقم به 42 میلیارد و 412 میلیون ریال در سال 94 و حدود 60 میلیارد ریال در سال 95 رسیده است.
وی اظهار کرد: شمار منازلی که تعمیر جزئی شده اند از 212 واحد در سال 93 به 874 واحد در سال 94 و 959 واحد در سال 95 رسیده است.
اهرابی خاطرنشان کرد: برای 83 واحد محرومان نیز تعمیرات انجام شده و در سال 94 نیز 349 واحد تعمیر کلی شده اند و این رقم در سال 95 به 458 واحد رسیده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی افزود: در سال 93 سه میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سرویس بهداشتی 131 خانوار هزینه شد و در سال 94 نیز 534 سرویس بهداشتی با صرف سه میلیارد و 300 میلیون ریال ساخته شد و در سال 95 نیز هفت میلیارد ریال برای ساخت 385 سرویس بهداشتی برای محرومان هزینه شد.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.