کیوان دژهوت یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آتش نشانی بجنورد در حال بازدید از ساختمان های اداری و بررسی میزان خسارت های وارد شده به این اماکن هستند.
وی گفت: برخی از نهادها نیز متقاضی بازدید و بررسی وضعیت خسارت های ناشی از زلزله شده اند که بازدید از این اماکن نیز توسط آتش نشانی در حال انجام است.
شهردار بجنورد درباره خسارت های وارد شده به مدارس گفت: در صورتی که سازمان نوسازی مدارس متقاضی ورود آتش نشانی در این زمینه باشد، آمادگی داریم تا وضعیت ایمنی آموزشگاه ها پس از زلزله، مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

* تاکید بر استفاده از مصالح استاندارد
دژهوت در بخش دیگر سخنان خود به خسارت های وارد شده به واحدهای گلستان شهر پس از وقوع زلزله اشاره و اظهار کرد: جای تاسف است که این میزان خسارت در این مجموعه مسکونی وارد شده است.
وی گفت: البته خسارت ها در این واحدها، سازه ای نیست و بیشتر خسارت ها مربوط به نازک کاری ها و نماها است.
شهردار بجنورد بر لزوم جلوگیری از استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساخت و ساز تاکید کرد و افزود: برای ارتقای استحکام و استاندارد سازی منازل باید از مصالح مرغوب و استاندارد استفاده کنیم.
دژهوت تصریح کرد: نهاد های مربوط بویژه سازمان نظام مهندسی و اداره کل استاندارد باید تدبیری داشته باشند که مصالح غیر استاندارد که کیفیت مناسب و مرغوب ندارند تولید نشود و در ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار نگیرد.

* پروانه رایگان برای زلزله زده های بجنورد
شهردار بجنورد در بخش دیگر سخنان خود از صدور پروانه رایگان برای بازسازی واحدهای خسارت دیده از زلزله در بجنورد خبر داد و افزود: لایحه صدور پروانه رایگان برای این خسارت دیدگان به شورای شهر ارسال شد و شب گذشته اعضای شورای شهر با آن موافقت کرده اند.
زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال با قدرت 5.7 ریشتر بخش های از خراسان شمالی لرزاند که مرکز کانونی آن در شهر پیش قلعه حدفاصل2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود. این زلزله 400 مصدوم و 2 کشته داشت.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده:سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.