به گزارش ایرنا، محمود دلپسند پنجشنبه در جشنواره زیبایی اسب که در بوستان بش قارداش بجنورد برگزار شد اظهار کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان اسب، تزریق اعتبار تسهیلاتی از محل صندوق کارآفرینی و امید در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه پیش از این حمایت های مالی از اسبداران ناچیز بوده است گفت:امید می‌رود شمار بیشتری از این تولید کنندگان از این منابع تسهیلاتی بهره مند شوند.
وی با تاکید بر اینکه صنعت اسب می تواند در رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال در استان کمک شایانی داشته باشد اظهار کرد: از هیات سوارکاری و سازمان جهاد کشاورزی انتظار می‌رود برای رونق اشتغال در صنعت پرورش اسب برنامه ریزی داشته باشند.
دلپسند افزود: اگر هدف‌گذاری معقول و منطقی در این زمینه وجود داشته باشد می توان به درستی از ظرفیت های اقتصادی در تولید اسب بهره‌برداری کرد.
دلپسند گفت: تلاش داریم تا با افزایش حمایت​ مالی از اسبداران، انگیزه این تولید کنندگان برای رونق اقتصادی این صنعت ارتقا یابد.
وی خواستار توجه به افزایش شمار باشگاه های سوارکاری در این استان شد و گفت: باشگاه های سوارکاری در تمام شهرستان ها باید ایجاد شود و در شهرستان هایی که دایراست، متناسب با جمعیت و علاقه مندی افزایش یابد.
وی بر راه اندازی پیست اسب دوانی در شهرستان های مستعد پرورش اسب تاکید کرد.
دلپسند گفت: اکنون برای یکهزار سر اسب استان شناسنامه ژنتیکی صادر شده است.
وی بر ایجاد شرایط برای تجاری سازی صنعت اسب تاکید کرد و افزود: برای اینکه اسب از مرزهای کشور خارج شود و صادرات آن محقق شود، نیاز است که داشته های ژنتیکی به جهان معرفی شود.
وی خاطرنشان کرد: داشتن شناسنامه ژنتیکی پایه و اساس شناساندن خلوص اسب ها است.
در این جشنواره 150 اسب اصیل ترکمن از استان های چهار محال بختیاری، مازندران، گلستان، کرمان، البرز، خراسان رضوی و خراسان شمالی در معرض داوری قرار گرفت.
خراسان شمالی با 115 راس اسب اصیل ترکمن بیشترین تعداد شرکت کننده در این جشنواره را داشت.
استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیکی اسب اصیل ترکمن در کشور شناختا شده اما این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.
بهره وری ملی از این ذخیره ارزشمند با هدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال کردن قابلیت های موجود در زمینه صنعت اسب از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیر نفتی، ارزآوری برای کشور، محرومیت زدایی و گسترش اکوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط آور سوارکاری می تواند حائز اهمیت باشد.
قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم الایام به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب اشتغال داشته اند و به خصوص در مراسم و مناسبت های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری همت می گماشته اند.
در استان خراسان شمالی 3 هزار راس اسب وجود دارد که یک هزار راس آن اسب اصیل ترکمن است.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشار دهنده:سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.