عبدالجلیل غیادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تبارنامه اسب ترکمن که توسط فدراسیون سوارکاری و بدون نظارت کافی فنی و علمی مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور تهیه و منتشر شده است، متاسفانه سند و مرجعی برای قضاوت در این جشنواره شده است اما از آنجایی که این تبارنامه پر از اشتباه و ایراد است، برخی از اسبداران و مالکان اسبان اصیل ترکمن کشور که منتقد جدی این سیاست های غیرعلمی و غیر استاندارد فدراسیون سوارکاری هستند از شرکت در این جشنواره خودداری کردند.
وی افزود: قضاوتی که بر مبنای علمی و فنی نباشد و بر مبنای پایه های اشتباه باشد، خطر و تهدید بسیار جدی برای اقتصاد صنعت اسب و فعالیت های تولید اصلاحی اسبداران ایران است.
وی تصریح کرد: جشنواره در نفس خود، اقدام خوب و پسندیده ای است اما جشنواره ای که سبب شود که آینده صنعت اسب و اقتصاد اسبداران تهدید شود نمی تواند خروجی مناسبی داشته باشد.
غیادی افزود: بسیاری از اعضای این شرکت و البته بسیاری از تولیدکنندگان مطرح اسب در کشور در اعتراض به ایراد و خدشه ای که بر تبارنامه اسب وارد می دانند، از درج نام اسبان خود در این تبارنامه امتناع کردند و به همین علت نیز امروز که هنوز تبارنامه استاندارد اسب ترکمن منتشر نشده است نتوانستند بدلیل سیاستگزاری اشتباه فدراسیون سوارکاری در این جشنواره حضور پیدا کنند.
در حالی که این افراد، صاحبان اسبان خالص و زیبایی هستند و می تواند در این جشنواره ها بدرخشند.
وی افزود: عده ای در اعتراض و انتقاد به تبارنامه مخدوش نخواستند در این جشنواره حضور پیدا کنند و شماری نیز به علت درج نشدن نام اسبان خود در تبارنامه، نتوانستند در این رقابت ها حضور یابند.
مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه صنعت اسب و سوارکاری خراسان شمالی تصریح کرد: حدود 60 درصد از اطلاعاتی که از اسبان ترکمن در تبارنامه درج شده است، اشتباه است. این اسبان، اسبانی هستند که پدر و مادرشان و یا یکی از آنان در این تبارنامه معلوم نیست!!
وی خاطرنشان کرد: تبارنامه به معنای درج انساب و معرفی چند نسل از اسبان هر نژاد اسب هر کشوراست که در این تبارنامه که به عنوان سند ملی برای اسبان کشور تهیه شده، 60 درصد اطلاعات اشتباه است و خدشه دارد.
به گفته غیادی، در کشورهای رشد یافته اطلاعات نسبی اسبان هر نژاد اسب تا هفت نسل گذشته معلوم و مشخص است اما در تبارنامه ای که فدراسیون سوارکاری کشور تهیه کرد، نقصان و ایراد بسیار فاجعه گونه ای در این باره مشخص است.
وی با بیان اینکه این برای صنعت اسب فاجعه بزرگی است که پدر و مادر 60 درصد اسبان در تبارنامه مشخص نباشد گفت: این امر بازار اقتصادی اسب ترکمن ایران را در سطح ملی و بالطبع در مجامع بین المللی خدشه دار می کند و تحت شعاع هویتی و اقتصادی قرار می دهد.
مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه صنعت اسب و سوارکاری خراسان شمالی تصریح کرد: سندی که درسطح بین الملل مورد قبول نباشد می تواند صنعت اسب را از پا درآورد زیرا اسبان بی هویت و بدون تبارنامه استاندارد در بازارهای جهانی نمی تواند مورد قبول باشد زیرا مهر اصالت آن مورد قبول مجامع بین المللی نخواهد بود.
وی افزود: در کتاب تبارنامه مخدوش فدراسیون اطلاعات بیش از 2 هزار اسب درج شده است اما جای تاسف است که حتی پدر ومادر تعداد بسیار زیادی از این اسب‌ها در کتاب فدراسیون مشخص نیست.
وی گفت: تهیه و انتشار تبارنامه اقدامی عجولانه و غیر استاندارد بود و همان زمان نیز تذکرهای لازم از سوی مطلعین و مالکان اگاه اسب ترکمن به فدراسیون و جهادکشاورزی داده شد و صاحب نظران و اسبداران مطرح در کشور نسبت به تهدید ها و تبعات این اقدام عجولانه گوشزد کردند اما این نگرانی ها و تذکرات علمی و فنی موثر واقع نشد.
وی تاکید کرد: تبارنامه ناقص آبرو و پیشینه صنعت اسب ترکمن کشور را زیر سوال می برد.
غیادی اظهار کرد: یکی از مهم ترین خطرات و تهدیدات خدشه در تبارنامه این است که اسبان اصیل ترکمن در روند تولیدات اینده خود در معرض اختلاط ژنتیکی قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: با تبارنامه حاوی اطلاعات مبهم و نامعلوم و مخدوش هرگونه سیاست تولید اصلاحی به شکست قطعی خواهد انجامید و حتی اسبی که اصالت و انساب آن مبهم و نامشخص است به اسم اسب اصیل ترکمن در کشش ها مورد استفاده قرار می گیرد و اختلاط ژنتکی را دامن می زند.
***153 اسب اصیل ترکمن در جشنواره حضور دارد
دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی از حضور 153 اسب اصیل ترکمن در چهاردهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن امروز در آشخانه بجنوردخبر داد.
علی مبارکی، دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی از شروع جشنواره از ساعت 13 خبرداد که تا ساعت 20:30 به طول می انجامد.
دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی تصریح کرد: از تمامی استان ها برای حضور در جشنواره دعوت نامه هایی فرستاده شده و بازدید برای عموم آزاد می باشد.
به گفته وی ، 153 اسب وارد جشنواره شده اند که این شرکت کنندگان از استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، تهران، کرج، شهرکرد، کرمان، مازندران و گلستان می باشند.
مبارکی با بیان حامیان مالی جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن تصریح کرد: استانداری خراسان شمالی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی و سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی از جمله حامیان دولتی این برنامه می باشد.
وی با اشاره به حضور داوران جشنواره از کشورهای اروپایی افزود: 4 داور خارجی در این جشنواره به قضاوت می پردازند که 2 نفر از روسیه و 2 داور دیگر از کشورهای فرانسه و بلژیک می باشند.
علی مبارکی در ادامه افزود: برای تقدیر از داوران حاضر در این جشنواره هدایایی از صنایع دستی خراسان شمالی اهدا خواهد شد.
وی گفت: اسب ها براساس سن و جنس اسب در 10 گروه دسته بندی می شوند که در هر گروه سه نفر به عنوان مقام اول و دوم و سوم معرفی می شود.
دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی جوایز جشنواره اینگونه اعلام کرد: به نفر اول مبلغ دو میلیون تومان همراه با یادبودی از صنایع دستی خراسان شمالی، مبلغ یک میلیون تومان به نفر دوم و به نفر سوم 500 هزار تومان تعلق می گیرد.
7185/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.