به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی تیپ 130 شهید دلجویان خراسان شمالی، در پی وقوع زلزله 5.7 ریشتری در شهرستان بجنورد، یگان امداد و نجات تیپ 130 نیروی زمینی ارتش به صورت آماده باش درآمد.
فرمانده تیپ 130 شهید دلجویان خراسان شمالی اظهار کرد: بلافاصله بعد از وقوع زلزله نشست ستاد مدیریت بحران در تیپ تشکیل شد و یگان امداد و نجات و تجهیزات به حالت آماده باش درآمده و برابر ابلاغیه قبلی ستاد مدیریت بحران و درخواست استانداری به منطقه زلزله زده اعزام شدند.
سرهنگ ابراهیم گل گلی اظهار کرد: یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی علاوه بر آمادگی رزمی و حفظ و حراست از مرزهای کشور، در یاری مردم نیز حضور چشمگیری دارند و چنانچه حوادث غیر مترقبه‌ای رخ دهد نیروهای آماده به کار و یگان‌های امداد و نجات ارتش در هر شرایطی وارد عمل شده و به کمک هموطنان می‌پردازند.
وی گفت: با درخواست استانداری و ستاد مدیریت بحران شهر بجنورد، خودروهای امدادی و آمبولانس با تیم پزشکی به منطقه زلزله زده اعزام شدند و همراه با جمعیت هلال احمر در حال امدادرسانی به مصدومان حادثه هستند.
به گزارش ایرنا، شبکه لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد: زلزله 5.7 ریشتری ساعت 22و 30 دقیقه و58 ثانیه رخ داد.
کانون این زلزله در موقعیت 57.22 عرض شمالی و 37.66 طول شرقی ثبت شده است.
این زمین لرزه در عمق 11 کیلومتری زمین که کانون مرکزی آن پیش قلعه است.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری - جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.