محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی 25 درصد تولید گوشت استان را تولید می کنند.
وی افزود: از مجموع دام های عشایر این استان 87 هزار راس دام تاکنون بیمه شده اند و مابقی از خدمات بیمه بی بهره هستند.
وی اظهار کرد: دو میلیون و 500 هزار راس دام سبک در این استان وجود دارد که پارسال از مجموع این میزان تنها 123 هزار راس دام بیمه شده بود.
وی بر فرهنگ سازی بیمه دام در این استان تاکید کرد و افزود: 67 درصد دام بیمه شده استان متعلق به خانوارهای عشایری است.
وی علت استقبال کم از خدمات بیمه را محدودیت های مالی، کمبود نقدینگی خانوار های عشایر در این سال ها و تاخیر در پرداخت ها از سوی بیمه ها عنوان کرد.
مدیر کل امور عشایر خراسان‌ شمالی در بخش دیگری از سخنانش از آغاز کوچ عشایر از مراوه تپه در استان گلستان به مناطق ییلاقی این استان واقع در شمالشرق کشور خبر داد.
قلی پور با بیان اینکه سرمای بهاره کوچ عشایر این استان از مناطق قشلاقی مراوه تپه به ییلاقات و چراگاه های کوهستانی این استان را در سال جاری به تاخیر انداخت اظهار کرد: پایین بودن دمای هوا در بهار امسال موجب کندی رشد گیاهان و علوفه مراتع شده و به همین علت کوچ عشایر این استان نسبت به سال گذشته با تاخیر انجام شد.
وی افزود: همه ساله در فروردین عشایر از مناطق قشلاقی استان گلستان به مناطق ییلاقی خراسان شمالی کوچ می کردند که امسال کوچ آنان تا اردیبهشت ماه به تاخیر افتاد.
وی اظهار داشت: عشایر این استان پاییز و زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه‌ تپه در استان گلستان و نیز مانه‌ و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین سپری می کنند.
او گفت: با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوههای شاه ‌جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی به خدماتی که در مسیر کوچ به عشایر ارایه می شود اشاره کرد و گفت: آبرسانی، مرمت و نگهداری ایلراه های عشایر توسط اداره کل عشایر، تهیه و تامین علوفه مورد نیاز توسط شرکت های عشایر و اتحادیه ها انجام می شود.
وی افزود: خدمات مربوط به مسایل حفاظت دام ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری ها توسط دامپزشکی و تامین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری ها، بخشداری ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس راه انجام می شود.
وی گفت: در سال جاری قبل از کوچ تمامی دام های عشایر این استان در مناطق قشلاقی بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.
وی افزود: عشایر خراسان شمالی دارای سه ایلراه اصلی هستند که ایلراه شمالی شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه ‌تپه است.
این مسئول گفت: ایلراه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد، قوری‌ میدان و مراوه تپه است و ایلراه میانی نیز از قوچان تا مانه ‌و سملقان و از اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه ‌تپه گذر می کند.
مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی افزود: از بیش از پنج هزار خانوار عشایر این استان حدود چهار هزار نفر در فصل ییلاق و قشلاق کوچ می کنند و مابقی ثابت هستند.
قلی پور با بیان اینکه هشت درصد از تولید گوشت قرمز عشایر کشور در این استان تولید می شود گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این خطه بیش از میانگین کشوری است.
وی اظهار کرد: به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان 180 راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور 130 راس دام است.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 700 هزار راس دام در این استان کوچروی می کنند.
3007 / 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.