به گزارش ایرنا کرمعلی قندالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان خراسان شمالی با بیان اینکه در حوزه اسکان سیاست اجباری بودن نیست بلکه داوطلبانه است اظهار کرد: هم اکنون اجرای طرح اسکان بخشی از سیاست های سازمان عشایر است اما وظیفه اصلی ارائه خدمات به کوچنده ها است.
وی افزود: طرح اسکان در کشور از زمانی مطرح شد که برای برخی خانوارها کوچ امکان پذیر نشد، آمار تعداد خانوار و همچنین دام آنان بیش از ظرفیت مراتع رشد کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون و 300 هزار نفر عشایر در کشور زندگی می کنند افزود: اسکان به هیچ خانواری تحمیل نشده است بلکه هم اکنون برخی از خانوارها به هر دلیل تمایل به اسکان دارند که برای جلوگیری از حاشیه نشینی و سایر مشکلات محل های دارای ظرفیت که متعلق به خود عشایر است برای آنان در نظر گرفته ایم.
قندالی با بیان اینکه طبق نظرسنجی مشاور از 60 کانون اسکان عشایر مجموع میزان رضایت مندی آنان 60 درصد بوده است افزود: در مباحث ارائه خدمات زیرساختی از جمله آموزشی، بهداشتی، و زیر بنایی رضایت مطلوبی داشته اند.
وی با بیان اینکه در زندگی اسکان هزینه های زندگی بالاتر خواهد رفت افزود: بعد از اجرا سرانه دام سبک عشایر کاهش، سرانه دام سنگین افزایش و هچنین شغل های دیگر نیز از جمله کشاورزی، صنایع دستی، زنبور داری و سایر برای آنان فراهم شده است.

*** دو هزار میلیارد ریال از محل صندوق ملی برای طرح زنجیره تولید عشایر اختصاص یافت
رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه دو هزار میلیارد ریال از محل صندوق ملی برای طرح زنجیره تولید عشایر اختصاص یافت گفت: این میزان اعتبار برای طرح های پروار بندی دام به خانوار های عشایر اختصاص خواهد یافت که پارسال در هیمن زمینه یک هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته بود.
قندالی با بیان اینکه عشایر کشور 23 میلیون راس واحد دامی در دست دارند افزود: 20 تا 25 درصد تولید گوشت قرمز نیز توسط خانوار های عشایری تولید می شود و همچنین سایر فراوده های دامی نیز تولید می کنند.
وی افزود: هم اکنون 700 هزار هکتار از اراضی کشور متعلق به جامعه عشایری است که به طور میانگین برای هر خانوار 2.5 هکتار است.
وی اظهار کرد: 32 هزار هکتار از مراتع کشور نیز در دست خانوارهای عشایری است.
***
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
3007/ 1744 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.