به گزارش ایرنا محمدرضا قلی پور شنبه در جلسه شورای امور عشایر خراسان شمالی ضمن گلایه از تخریب مراتع قشلاقی عشایر این استان در مراوه تپه استان گلستان اظهار کرد: تصرف و تخریب ایلراه ها و میانبندها در چند سال اخیر روند افزایشی داشته است.
وی با بیان اینکه عشایر در زمان کوچ قشلاقی به علت تخریب ایلراه ها حتی مجبور می شوند از جاده های اصلی حرکت کنند افزود: این امر نیز باعث حوادث زیادی برای دام های عشایر این استان شده است.
وی با بیان اینکه پنج هزار خانوار عشایری با جمعیت بیش از 30 هزار نفر جمعیت در این استان زندگی می کنند افزود: از مجموع این خانوار ها یک هزار و 400 خانوار در زمان قشلاق در مراوه تپه استان گلستان مستقر خواهند شد که هم اکنون به علت تصرف مراتع، تخریب ایلراه ها و میانبد ها دچار مشکلات جدی شده اند.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: اعتبارات امور عشایر این استان در سال های گذشته حتی به 10 میلیارد ریال نیز نمی رسید اما در دولت تدبیر و امید به 340 میلیارد ریال افزایش یافت.
قلی پور افزود: از محل سفر رهبر معظم انقلاب به این استان نیز بیش از 140 میلیارد ریال اعتبار جذب شد که در حوزه های مختلف آبرسانی، خرید سیاه چادر و سایر موارد هزینه شد.
وی افزود: عشایر خراسان شمالی دارای سه ایلراه اصلی هستند که ایلراه شمالی شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه ‌تپه است.
این مسئول گفت: ایلراه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد، قوری‌ میدان و مراوه تپه است و ایلراه میانی نیز از قوچان تا مانه ‌و سملقان و از اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه ‌تپه گذر می کند.
مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی افزود: از بیش از پنج هزار خانوار عشایر این استان حدود چهار هزار نفر در فصل ییلاق و قشلاق کوچ می کنند و مابقی ثابت هستند.
قلی پور با بیان اینکه هشت درصد از تولید گوشت قرمز عشایر کشور در این استان تولید می شود گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این خطه بیش از میانگین کشوری است.
وی اظهار کرد: به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان 180 راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور 130 راس دام است.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد تولید گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 700 هزار راس دام در این استان کوچروی می کنند.
***
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
3007/ 1744 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.