سیداصغر مطهری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ساخت این کارخانه توسط سازمان پسماند استان در شهرستان بجنورد آغاز می شود.
وی افزود: در جانمایی این کارخانه کارشناسی های لازم صورت گرفته است تا مشکلات پیشین در فعالیت کارخانه کمپوست تکرار نشود.
مطهری خاطرنشان کرد: فاصله مناسب این کارخانه با مناطق مسکونی روستایی رعایت شده است.
وی گفت: با ساخت این کارخانه و آغاز بهره برداری از این واحد تولیدی، مشکل انباشت زباله در کوه باباموسی مرتفع می شود.

* وضعیت دفن زباله در کوه باباموسی نامناسب است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی گفت: وضعیت دفن زباله در کوه باباموسی در شهر بجنورد مناسب نیست.
مطهری اظهار کرد: کوه بابا موسی پس از تعطیلی کارخانه کمپوست، محل دفن زباله ها شده است اما شرایط فیزیکی و حجم خاک این منطقه به گونه ای است که کفایت پوشاندن زباله ها را دارد.
وی افزود: زباله ها پس از دفن باید با خاک پوشانده شود اما کوه باباموسی، خاک به اندازه کافی وجود ندارد و به این لحاظ برای پوشاندن زباله ها با مشکل روبه رو هستیم.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی گفت: در این زمینه به شهرداری پیشنهاد شده است که محل دپوی نخاله های ساختمانی را به کوه باباموسی انتقال دهد.
مطهری افزود: با انتقال نخاله های ساختمانی به کوه باباموسی، مشکل دفن زباله ها و پوشاندن آن با خاک تا حدی برطرف می شود.
وی زباله ها را منبع آلودگی منابع خاک و آب عنوان کرد و گفت: برای مدیریت مشکل زباله ها ابتدا باید تولید زباله مدیریت شود و شهروندان بیاموزند که چگونه زباله کمتری تولید کنند.

*انتقال زباله ها به کوه باباموسی کار ساده ای نیست
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند خراسان شمالی نیز در باره انتقال نخاله های ساختمانی بجنورد به محل دفن زباله ها در کوه بابا موسی گفت: این اقدام توسط محیط زیست به شهرداری بجنورد پیشنهاد شده است اما عملی شدن آن کار ساده ای نیست.
روح الله عظیمی با اشاره به اینکه اکنون مکانی در حوالی شهرک فرهنگیان برای جمع آوری نخاله های ساختمانی مشخص شده است اظهار کرد: این مکان فاصله نزدیکی به مرکز شهر دارد، با این وجود بعضا شاهد رها شدن نخاله های ساختمانی در اطراف شهر و یا زمین های رها شده هستیم و مردم در برابر انتقال نخاله های ساختمانی به این مکان مقاومت می کنند.
وی افزود: کوه باباموسی و محل دفن زباله ها، فاصله زیادی با شهر دارد و مجاب کردن رانندگان به اینکه نخاله های ساختمانی را به این مکان منتقل کنند، کار ساده ای نیست.
وی گفت: کار ساخت کارخانه کمپوست امسال آغاز می شود و در این زمینه در صورتی که سرمایه گذار بخش خصوصی وارد عرصه شود، این واحد تولیدی با سیستم جدید اجرا می شود.
وی افزود: در صورتی که سرمایه گذاری برای ساخت کارخانه اعلام آمادگی نکند، کارخانه کمپوست فعلی به محل جدیدی که جانمایی شده، منتقل شده و با ایجاد تغییرات لازم در سیستم، اجرایی می شود.
کارخانه کمپوست بجنورد به عنوان بزرگترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور در حدود 10 سال پیش در ۱۵ کیلومتری شمال بجنورد کلنگ خورد. این واحد تولیدی، در تیرماه سال ۹۱ به بهره برداری رسید.
ظرفیت این کارخانه ۲۵۰ تن اعلام شد و این واحد تولیدی قرار بود سالانه بیش از چهار هزار تن کود آلی تولید کند و با فعالیت آن، زباله شهرهای بجنورد، شیروان، آشخانه و اسفراین به این محل منتقل شود.
اما عمر فعالیت این کارخانه تنها چند ماه بود. فعالیت این کارخانه که با انتشار بوی متعفن و نامناسب همراه بود با اعتراض ساکنان روستاهای اطراف روبه رو شد و بروز مشکلات اجتماعی ناشی از این اعتراض ها سبب تعطیلی این کارخانه شد.

*** همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این استان آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
/1744/7185 /خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده:علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.