علیرضا نجفی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : فصل هشتم کاوش شهر تاریخی بلقیس اسفراین پس از کسب مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، از اول اردیبهشت ماه جاری به مدت دوماه به همت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین به سرپرستی احمد نیک گفتار در مجموعه پایگاه شهر بلقیس برای شناخت ساختار شهر و تکمیل کاوش های فصول پیشین، آغاز شد .
وی افزود : این کاوش ها در دو بخش، داخل ارگ و شارستان که در داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای موجود درآن، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدیدکنندگان، فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و درمحدوده شارستان انجام می شود.
نجفی گفت : این کاوش با تاکید بر تپه منار با هدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار مسجد- مدرسه که بخش هایی از آن در فصول گذشته با کاوش های باستان شناختی نمایان شده بود آغاز شده است .
مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین اظهار کرد: در فصل هفتم کاوش های باستان شناختی که در سال 94 در دو بخش ارگ و شارستان صورت گرفت در داخل ارگ بقایایی از منازل مسکونی پیرامون یک حیاط مرکزی با یک سیستم آبرسانی با ساختار تنبوشه ای که به حوض انبار وصل می شد کشف شد.
نجفی افزود: بخش دیگر کاوش ها که در شارستان در بخش معروف به تپه منارصورت گرفت منجر به کشف یک صحن بزرگ با رواق های پیرامونی با یک ورودی آجر فرش که ایوان آن مزین به گچبری هایی از نوع برهشته بوده که در نوع خود از بی نظیرترین گچبرهای دوران اسلامی در قرون7-5 ه.ق به شمار می رود شد که احتمالا بقایای مسجد- مدرسه سلجوقی باشد.
وی گفت: از کشفیات دیگر در تپه منار می توان به ادامه تالار ستون دار(شبستان مسجد) و یک سیستم آبرسانی (قنات) اشاره کرد.
به گزارش ایرنا شهر تاریخی اسفراین معروف به شهربلقیس در فاصله سه کیلومتری جنوب غرب شهر فعلی اسفراین و شرق روستای جوشقان قرار گرفته است که بزرگترین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که به شماره4497 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
این شهر بالغ بر 200 هکتار وسعت و متشکل از سه بخش ارگ ، شارستان و ربض است. اولین فعالیت های باستان شناسی به صورت علمی در این مجموعه از سال 1386 آغاز و هر ساله به صورت مستمر ادامه داشته است.
از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، این مجموعه تاریخی قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه معماری دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، بنیانگذار این شهر را اسفندیار پسر گرشاسب نامیده اند.
مجموعه تاریخی بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروان سرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
این بنای عظیم تاریخی در 3سال گذشته از پر بازدیدترین بنای تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی بوده است و در نوروز امسال 22هزار گردشگر از آن بازدید کردند .
شهرستان 127هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد .

******************************************
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این استان آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
/1744/ 7189/ خبرنگار: بتول صارمی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.