به گزارش ایرنا محمدرضا صالحی روز چهارشنبه در همایش انجمن های میراث فرهنگی و تشکل های مردم نهاد این استان اظهار کرد: باید خودمان را آماده کنیم تا از مسیر انجمن ها نقدها به ما برسد چرا که هر گاه اجازه نداده ایم حرکت های اجتماعی در جامعه رشد کند دچار مشکل شده ایم.
وی نقش نقد و بیان مشکلات در حوزه های مدیریتی و اجرایی را همچون آب توصیف کرد و افزود: اگر آب حرکت نکند ایستایی و مرداب ایجاد می شود، همچنین نقد ها نیز اگر نباشد دچار مشکلات مختلف خواهیم شد.
وی با بیان اینکه حرکت آب همانند انجمن ها است افزود: باید در حوزه های مختلف انجمن ها نقدهای تخصصی خود را داشته باشند تا مسئولان و مدیران نیز به دنبال رفع مشکل باشند.
صالحی با بیان اینکه جریان سازی اجتماعی را سمن ها دامن می زنند افزود: مسئولان و مدیران از طریق انجمن ها باید به دنبال دسته بندی مشکلات اجتماعی و رفع آنان با اولویت بندی باشند.
وی بر مطالبه گری انجمن ها تاکید کرد و افزود: تشکل ها باید در موضوعات مختلف اجتماعی به مسئولان برنامه دهند و در رفع مشکلات با بزرگ نمایی و هدایت کمک کنند.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با راه اندازی انجمن ها در استان ها، شهرستان ها و حتی بخش ها کار را به مردم واگذار کرده است افزود: حق و حقوق مردم باید از طریق گروه های مردمی مطرح و مطالبه گری شود و ما نیز باید پاسخگوی مطالبات باشیم.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اولین بحث سمن ها و تشکل های وابسته نبودن آنان به دولت است افزود: باید با حرکت ها در حفظ میراث فرهنگی نقش اساسی خود را ایفا کنند.
وی افزود: هر چه سازمان ها و تشکل های مردم نهاد بیشتر فعال شوند کار مدیران در حوزه های مختلف راحت تر خواهد شد.
صالحی با بیان اینکه هم اکنون نباید کسی به فکر خارج شدن گنج از زیر زمین باشد افزود: آنگاه که گنج از زمین خارج شود دیگر گنج نخواهد بود باید از تپه های تاریخی و سایر میراث فرهنگی به خوبی حفاظت کنیم چرا که سرمایه های برای ما محسوب می شوند و در هر جای که نیازمند باستان شناسی باشد انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازمان ها و تشکل های مردم نهاد در قبال میراث فرهنگی باید جدی عمل کنند افزود: در این راستا آموزش و توانمند سازی نیز ضروری است.
استاندار خراسان شمالی گفت: حزب های سیاسی با نگاه ها و سلایق خاص دور هم جمع می شوند اما یک سمن نسبت به یک موضوع خاص تشکیل می شود که سلایق های خاص نباید مانع از رشد و حرکت آنان شود.
وی افزود: انجمن های مدافع میراث فرهنگی ممکن است نگاه های خاص سیاسی داشته باشند اما نباید این نگاه سیاسی آنان مانع حفاظت از میراث فرهنگی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: میراث فرهنگی این استان تا هفت هزار سال نیز ثبت شده است که با برخی از کارشناسان کشور آلمان گفت و گوهایی برای کمک در موضوع باستان شناسی در این استان داشته ایم.
وی انجمن ها را حلقه های اتصال مردم به دولت دانست و افزود: منشور حقوق شهروندی که توسط رئیس جمهوری رونمایی شد، حق و حقوق شهروندان را یادآوری کرد.
وی یک حق شهروندان را آموزش دانست و افزود: باید در زمینه های مختلف به بحث آموزش بپردازیم.
استاندار خراسان شمالی در پایان به برخی از مطالبات عمومی مردم این استان اشاره ای کرد و گفت: ساخت و تجهیز دو بیمارستان، تکمیل بخشی از چهار بانده شدن مسیر بجنورد به جنگل گستان، تکمیل فرودگاه بین المللی بجنورد، ساخت ورزش گاه از جمله مطالبات مردمی بود که اکنون آماده بهره برداری شده است و با حضور رییس جمهوری به بهره برداری خواهد رسید.
همایش انجمن های میراث فرهنگی و تشکل های مردم نهاد استان خراسان شمالی در سالن حافظ شهرداری بجنورد برگزار شد و در پایان به تعداد از انجمن ها جوایزی اهدا شد.
به گزارش ایرنا استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور قراردارد و براساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده که 567 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است؛ از این میزان 469 اثر تاریخی، ابنیه و محوطه تپه ،42 اثر طبیعی و56 اثر ناملموس است.
***********************************************************************************
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
/1744/3007/ خبرنگار: ربابه صانعی **انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.