متاسفانه در فضای کنونی منتقدان دولت روحانی ؛اقتصاد را برای منافع کوتاه مدت با عینک سیاسی تعبیر و تفسیر کرده و مردم را در قالب مشتری برای سبد رای می بینند که جایز نیست.
اصلا نیازی به پیچاندن و تعبیر و تفسیر عجیب و غریب اقتصاد نیست ؛ فعالیت ها و نتایج رونق و یا رکود اقتصادی در بازه ای میان مدت تا بلند مدت نتایجش را چنان عریان می کند که عامه مردم می تواند آن را با پوست و خونشان لمس کنند.
چنانکه نتایج عملکرد اقتصادی نامطلوب دولت اول آقای احمدی نژاد خودش را در دوره دوم ایشان برغم درآمد سرشار نفتی ؟! نشان داد و مردم تا اعماق وجودشان آنرا در دو ساله آخر دولت دوم ایشان و حتی تا دو سال اول دکتر روحانی حس کردند.
آنچه عیان است اینکه رشد درآمدی حدود 11 درصدی سال 1395 دولت روحانی یک منشا روشن و مشخص دارد: فروش و صادرات نفت و فرآورده های نفتی که در اثر اعمال تحریم های ناشی از عملکرد دولت قبلی زمین گیر شده بود.
تیم اقتصادی و مجرب روحانی تشخیص درستی داده بود و اینکه ایران باید ابتدا مسیر تحریم ها و فروش نفت را هموار کنیم تا متعاقب آن بتوانیم با اعتبار جهانی نسبی بهتری قادر به جذب سرمایه گذاری ارزی در پروژه های کلانی چون پالایشگاهی و پتروشیمی باشیم و سپس با سود دهی آنها و تزریق آن درآمدها به صنایع پایین دستی، کسب و کار و نهایتا به دست مردم برسانیم .
در روزهای گذشته شاهد افتتاح پروژه های 20 میلیارد دلاری در نفت و گاز و پتروشیمی در عسلویه بودیم ،هر چند ممکن است شروع عملیات مالی و اجرایی آنها در دولت های پیشین بوده باشد اما تحریم ها و..آنها را نیز چون صادرات نفت مان زمین گیر کرده بود و بازهم توافق برجام و رفع تحریم ها خصوصا در حوزه های نفت و گاز و...که مورد استقبال بیشتر اروپاییان و.. است حاصل برجام است (بدلیل امنیت سرمایه و سود آوری نسبی بیشتر و.. ) وما با افتخار شاهد افتتاح آنها بدست روحانی بودیم.
ما مردم به دلیل عملکرد بهتر دولت روحانی و منطق و رفتار اعتدالی آنها در در دور اول؛ با اعتماد نفس بیشتری برای بار دوم نیز به ایشان رای داده وایشان رییس جمهور باقی خواهد ماند.
اما دولت اتی ایشان باید تاثیر عملکرد اقتصادی دولت بر سفرهایشان را با جدیت پیگیری کنند.
-----------------------------------------------------------------------------------------
'محمد رضا ایزدی-کارشناس ارشد اقتصاد و انرژی
1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.