مخالفان برجام در این 2 سال مدام تلاش داشته اند ضمن انکار گشایش های حاصل از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایران و کشورهای 1+5 به نمایندگی از ملل متحد، دولت یازدهم را ناجوانمردانه به تعطیل کردن برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان متهم کنند.
به گزارش ایرنا به نقل ازروابط عمومی استانداری خراسان شمالی، آن ها وانمود می کنند که در پی اجرایی شدن برجام، نه فقط تحریم ها برداشته نشده، بلکه در بعد فنی نیز صنعت هسته ای کشورمان دچار رکود و ضعف مفرط شده و از عباراتی مانند بتن ریزی راکتور اراک و نظایر آن برای القای این شبهات به جامعه بهره می گیرند.
با این وصف، از یاد نبریم که بین سال های 90 تا 93 اگر کسی از حل مناقشه هسته ای کشورمان بدون برچیده شدن چرخه غنی سازی و امثال آن سخن می گفت، محال بود کسی از کارشناسان و صاحبنظران به موفقیت آن اطمینان داشته باشد. این در حالیست که با پیروزی دیپلماتیک کشورمان در عرصه سیاست خارجی و امضای برجام، امروز هم حقوق هسته ای ایران حفظ و تثبیت شده و هم زنجیر تحریم های ظالمانه از پای اقتصاد در حال رشد کشورمان گشوده شده است.
اینک با وجود شانتاژهای خبری طیف مخالف دولت و رسانه های پرشمار آن ها، شاهد هستیم صنعت هسته ای کشورمان نه تنها از جرگه پیشگامان این دانش و فهرست معدود کشورهای دارنده چرخه غنی سازی اورانیوم خارج نشده، بلکه هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد و دستاوردهای فنی بیشتری رونمایی می شود.
اگر تا پیش از برجام، کشورمان هزاران سانتریفیوژ نسل اول و دوم داشت، امروز سانتریفیوژهای نسل هشتم طراحی شده به همت دانشمنمدان جوان کشورمان در گردش است و برنامه تحقیق و توسعه صنعت هسته ای با قدرت به جلو می رود. اکنون راکتور هسته ای دانشگاه تهران برای نخستین بار در عمر چند دهه ای خود، از سوخت تمام ایرانی بهره می برد و ایران اسلامی به صادرکننده فرآورده های صنعت هسته ای، از جمله آب سنگین و کیک زرد، به آمریکا و روسیه تبدیل شده است. سایت هسته ای نطنز که زمانی جزو خطوط قرمز دول غربی بود و از برچیده شدن کامل آن و بازکردن پیچ و مهره تمام سانتریفیوژهای ایران سخن می گفتند، اما به مدد نصرت الهی و پافشاری ملت غیورمان و تدبیر تیم همراه دکتر روحانی وحمایت های رهبری معظم، امروز هم در سطح بین الملل اعتمادسازی لازم انجام شده و هم چرخ سانتریفیوژهای ما در گردش است. کشورهای بزرگ غربی که سال ها بود در صدد تعطیل شدن کامل صنعت و دانش هسته ای ایران بودند، امروز برابر مفاد برجام متعهد شده اند دانش فنی خود در این حوزه را با دانشمندان کشورمان به اشتراک بگذارند و حتی در طراحی راکتورهای جدید مشارکت کنند.
نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر نیز پس از حدود 4 دهه به شبکه برق سراسری متصل شده و ساخت چند نیروگاه جدید در شرف آغاز است. سایت هسته ای فردو که تهدید به بمباران می شد، امروز به مرکز همکاری های بین المللی صنعت هسته ای ایران اسلامی مبدل شده و راکتور آب سنگین اراک که دیگر خط قرمز غربی ها در مذاکرات پیش از دولت یازدهم محسوب می شد و باید کامل تعطیل می شد، ماهیت آب سنگین خود را حفظ کرده و در برنامه ای مدون، با اسفاده از فناوری روز دنیا مدرنیزه می شود.
امروز در حالی رئیس دولت تدبیر و امید از چند دستاورد جدید دانشمندان صنعت هسته ای کشورمان رونمایی می کند که پیش از برجام، کمتر کسی گمان می کرد ایران اسلامی به تدبیر دکتر روحانی و همت دیپلمات های انقلابی خود، بتواند به عرصه های جدیدی از این دانش راهبردی ورود پیدا کند و هر سال، برای موفقیت های جدید، جشن بگیرد.
1744/7189خبرنگار: بتول صارمی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.