نویسنده : علی نیا - با این حال گلایه هایی از سوی برخی دانش آموزان و والدین در خصوص هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان وجود دارد. اقدامات تاثیرگذار متولیان مربوطه می تواند در بهبود روند هدایت تحصیلی نقش خوبی داشته باشد تا دغدغه دانش آموزان کمتر شود. در حال حاضر دانش آموزان پایه نهم و به خصوص والدین دغدغه انتخاب رشته تحصیلی را دارند و طی سال به دنبال مشاوره و کمک گرفتن از اطرافیان بودند. نگرانی کارشناسان از اعمال سلیقه والدین در انتخاب رشته تحصیلی فرزندشان است زیرا این موضوع باعث سرگردانی برخی دانش آموزان شده است.
اجبار خانواده
یکی از دانش آموزان پایه نهم با اشاره به این که استرس عجیبی برای انتخاب رشته تحصیلی ام دارم، می گوید: علاقه شدیدی به تحصیل در رشته علوم انسانی دارم، اما خانواده ام اصرار بر تحصیل در رشته علوم تجربی را دارند که برخلاف میل باطنی و استعدادهای من است.وی ادامه می دهد: ای کاش در مدارس کارگاه های آموزشی برای والدین برگزار کنند تا آن چه را که خودشان می خواهند برای انتخاب رشته به فرزندانشان اجبار نکنند.یکی از والدین می‌گوید: همه تلاشم را می کنم تا فرزندم در رشته تجربی برای تحصیل در رشته پزشکی که آینده درخشانی دارد ثبت نام کند و با وجود این که برخلاف میل فرزندم است، اما با هرترفندی که شده او را راضی خواهم کرد.
سهم اندک دانش آموزان
یک کارشناس مدیریت برنامه ریزی آموزشی در همین ارتباط با اشاره به این که در هدایت تحصیلی به نظر می رسد به علاقه دانش آموز کمتر توجه شده است، می گوید: نظر دانش‌آموز در هدایت تحصیلی سهم اندکی دارد که به نظر می رسد متولیان مربوطه باید در برنامه ریزی ها به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.وی بیان می کند: با وجود این که تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیشتر اوقات مورد تأکید مسئولان است ، اما شرایط آن گونه که باید، برای تحصیل در این مراکز فراهم نشده است. وی با اشاره به این که باید به خانواده‌ها اطلاعات دقیقی در خصوص شغل ها بدهیم تا دغدغه های آن ها کمتر شود، بیان می کند: درچنین شرایطی خانواده ها هم می توانند توانمندی و استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی کنند تا بتوانند در تصمیم‌ گیری به فرزندانشان کمک بیشتری کنند و دغدغه کمتری داشته باشند .
اگر انتخاب رشته آزادانه باشد
در همین حال، معاون متوسطه آموزش و پرورش بجنورد می گوید: مشکلی که در حال حاضر خانواده ها در هدایت تحصیلی دانش آموزان با آن مواجه هستند کمبود شغل و فضای حاکم در بین اطرافیان است زیرا تصور آنان این است که رشته های ریاضی و انسانی بازار کار ندارند و ترجیح می دهند فرزندانشان به سمت رشته های علوم تجربی بروند.«فرجامی » با اشاره به این که اگر انتخاب رشته آزادانه باشد 80 درصد خانواده ها و دانش آموزان به سمت رشته های تجربی با گرایش پزشکی و پرستاری می روند، بیان می کند: سال گذشته 519 هزار داوطلب پزشکی داشتیم که تنها 5 هزار داوطلب پزشکی قبول شدند و بقیه برای سال جاری ماندند.
وی بیان می کند: داوطلبان امسال هم در رشته تجربی نسبت به سال گذشته 20 هزار نفر افزایش داشته‌اند در حالی که در رشته ریاضی و انسانی حداقل با افت 10 تا 20 هزار متقاضی مواجه هستیم.
وی اضافه می کند: سال گذشته داوطلبان رشته ریاضی 160 هزار نفر بودند، اما امسال به 140 هزار نفر رسیده اند.وی ادامه می دهد: چنانچه دانش آموزی در رشته های مختلف نظری دیپلم بگیرد و در دانشگاه قبول نشود هیچ مهارتی ندارد، اما دانش آموزان رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش دارای مهارت هستند و می توانند وارد بازار کار شوند.وی با اشاره به این که هدایت تحصیلی طی چندین مرحله انجام می شود، می گوید: نظرمدیران، دبیران، معلمان ، خانواده و دانش آموز در هدایت تحصیلی اعمال می شود.وی یادآور می شود: تا فروردین ماه برخی از آیتم های هدایت تحصیلی دانش آموزان بسته می شود و اعلام نتایج نهایی آن بعد از امتحانات خواهد بود.وی با اشاره به این که اعلام نتیجه هدایت و انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم اعلام می شود، ادامه می دهد: بی برنامگی در این بخش وجود ندارد، اما بیشتر جو روانی است که به این موضوع دامن زده است و آموزش و پرورش برنامه ریزی های لازم را دارد.
وی با ذکر مثالی می گوید: ظرفیت رشته تجربی برای پسران در بجنورد 600 نفر است و دانش آموزانی که شرایط ورود به این رشته را داشته باشند می توانند نام نویسی کنند.
اصلاح نواقص هدایت تحصیلی
در همین حال، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: مشاوران، خانواده، رسانه و مدیران می توانند زمینه را به گونه ای برای هدایت تحصیلی دانش آموزان فراهم کنند که آنان به خود شکوفایی استعدادهای شان برسند و علاقمندی و توانمندی هایشان را بیابند.وی از خانواده ها خواست برای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان احساسی عمل نکنند بلکه انتخاب آزادانه و آگاهانه و با توجه به نیاز سنجی استان انجام شود.وی ادامه می دهد: زمینه لازم برای آماده سازی والدین در هدایت تحصیلی دانش آموزان را فراهم می کنیم تا دغدغه آنان کمتر شود.
وی با اشاره به این که سال گذشته نخستین سالی بود که هدایت تحصیلی انجام شد، ادامه می دهد: نواقص هدایت تحصیلی در حال اصلاح بود و هم اکنون برخی از نواقص اصلاح شده است که امیدواریم نسبت به سال گذشته شرایط بهتر شود.وی بیان می کند: سال گذشته نمرات مستمر در هدایت تحصیلی اعمال می شد، اما امسال نمرات مستمر تاثیری در هدایت تحصیلی نخواهد داشت.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.