حسین هراتی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش میاندشت تنها زیستگاه حفاظت شده در خراسان شمالی است که این پرنده به صورت بومی و مهاجر در آن زیست می کند.
وی افزود: در منطقه میاندشت حدود 50 تا 70 قطعه از این پرنده (هوبره) زیست می کنند و حتی در مناطق آزاد جاجرم هم 20 تا 30 قطعه از این پرنده مشاهده شده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان جاجرم گفت: این پرنده زیبا که به بوقلمون وحشی هم در بین مردم شهرت دارد از گونه های بسیار مهم زیستگاه های دشتی کشور است که از اهمیت زیادی برخوردار بوده و جمعیت آن در کشور بسیار اندک است.
هراتی افزود: زنده گیری و قاچاق زنده این گونه پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس (جهت مصرف گوشت آن) یکی از مهم ترین دلایل کاهش جمعیت این گونه نادر است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان جاجرم با بیان اینکه خوشبختانه در خراسان شمالی این پرنده شکار یا قاچاق نمی شود افزود: اکثر زنده گیری و شکار این پرندگان در مرکز و جنوب کشور و گاهی شرق کشور انجام می شود وبه علت دوری به مرزهای جنوبی و ریسک بالای حمل آن در استان ما نه شکار و نه زنده گیری می شود.
به گزارش ایرنا هوبره تیره‌ای از راسته درناسانان است که پرندگانی خشکی با جثه متوسط تا بسیار بزرگ‌ هستند و پاها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند.
هوبره از پرندگان مهاجر و در حال انقراض است که مورد حمایت بین‌المللی قرار دارد و شکار آن ممنوع است.
زیستگاه این پرنده مهاجر، دشت های باز و وسیع منطقه است که متأسفانه توسط افراد سودجو شکار می شوند. هوبره مشتری های زیادی در بین عرب های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و اکثر شکارچیان این پرندگان را که به زبان محلی به آن چرز می گویند برای عرب ها شکار می کنند و به آنان می فروشند.
به علت وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض این پرنده، شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین‌المللی 200 میلیون تومان جریمه نقدی به دنبال دارد.
پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم با گستره ای 84 هزار و 435 هکتاری قرار دارد د که حدود 16 هزار هکتار پهنه آن دو سال پیش، به دلیل ازدیاد جمعیت آهو، به عنوان پارک ملی ضامن آهو تعیین شد.
پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد.
شهرستان جاجرم با 35 هزار نفر جمعیت در 150 کیلومتری جنوب بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.