عبدالله یوسفی پنجشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی این استان اظهار کرد: طبق قانون باید 25 درصد منابع بانکی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد اما متاسفانه این مهم محقق نمی شود.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری حدود 15 درصد منابع بانکی این استان را جذب کرده ایم افزود: هم اکنون متوسط کشوری در این شاخص 10 درصد است.
وی با بیان اینکه طبق قانون باید 25 درصد منابع داخلی بانک ها در بخش کشاورزی سرمایه گذاری شود اما این اتفاق در این استان رخ نداده است.
یوسفی بر سرمایه گذاری در این بخش تاکید کرد و گفت: کشاورزی اولویت اول توسعه اقتصادی این استان است باید سرمایه گذاری بیشتری در این خصوص داشته باشیم اما متاسفانه نسبت به برنامه عقب هستیم.
وی بر همکاری و هماهنگی با بانک های این استان نیز تاکید کرد و افزود: با توجه به شعار امسال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مورد تاکید رهبری اشتغال است که در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها ارزان تر فراهم خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در بخش کشاورزی به ازای سرمایه گذاری تولید و اشتغال زودتر اتفاق می افتد که به طور متوسط با دریافت 300 میلیون ریال تسهیلات شغل برای چند نفر ایجاد خواهد شد که که این امر در صنعت چندین برابر این میزان است.
یوسفی با بیان اینکه میزان اشتغال در بخش کشاورزی در این استان 37.7 درصد است افزود: از این نظر در کشور رتبه اول را داریم زیرا که شاخص کشوری در این بخش 18.9 درصد بوده که این استان دو برابر میانگین کشوری است.
وی با بیان یانکه این استان نسبت به سایر استان ها کمتر توسعه یافته است افزود: برای تقویت سرمایه گذاری نیاز به تامین منابع مالی ارزان قیمت توسط بانک ها هستیم زیرا که در بخش کشاورزی تسهیلات با بهره زیاد پاسخگو نیز نیست.
یوسفی گفت: بانک ها برای ارائه تسهیلات به کشاورزان می توانند از کارشناسان متخصص و همچنین انجمن های تخصصی از جمله نظام مهندسی کشاورزی استفاده کنند و بر طرح ها نیز توسط این افراد متخصص نظارت داشته باشند.
وی گفت: با توجه به اینکه جمعیت زیادی از استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند نشان می دهد که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی است که حمایت های بیشتری نیز می طلبد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حتی بیش از 80 درصد مواد اولیه سایر صنایع این استان نیز از بخش کشاورزی تامین می شود.
وی بر افزایش بهره وری تاکید کرد و گفت: باید هم اکنون به دنبال افزایش تولید در واحد سطح باشیم که این امر نیازمند استفاده از دانش در این حوزه است.
یوسفی بر تسهیلات صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی تایکد کرد و افزود: دست کم پنج تا 6 درصد از سایر منابع ارزان تر برای بهره برداران است که نوع تسهیلات برای بخش کشاورزی مناسب است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد گلخانه ها در این استان نیز تاکید کرد و گفت: این امر نیز نیاز به توسعه دارد زیرا که هم اکنون افزایش تولید بدون افزایش سطح زیر کشت، تولید خارج از فصل و استفاده از دانش از اهداف است.
یوسفی اولویت این سازمان را اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: توسعه پروژه بهکده رضوی، توسعه فعالیت های نوغانداری و زنبور داری، توسعه مکانیزاسیون، افزایش بهره وری آب، طرح های انتقال آب، ایجاد استخر های ذخیره آب، تقویت خاک، افزایش تغذیه گیاه از جمله برنامه و اهداف این سازمان است.
در این دیدار رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان شمالی بر اجرایی شدن منویات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تاکید کرد و گفت: با وجود ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در بخش های مختلف به خصوص حوزه کشاورزی وجود دارد اما عمق اقتصاد در کشور هنوز نفتی مدیریت می شود.
علی اصغر افتاده اشاره ای به ظرفیت این استان در بخش کشاورزی کرد و افزود: طرح ها و پروژه ها در این راستا باید بر محور دانش بینان به منظور افزایش بهره وری ایجاد شوند که در این راستا باید تلاش ها مضاعف شود.
وی یکی از مشکلات استان را بازاریابی برای فروش محصولات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این راستا باید ساز و کارهایی فراهم شود تا محصول روی دست کشاورز باقی نماند.
وی همچنین بر تغییر سبک مدیریت و نگاه مدیریتی نیز تاکید کرد و گفت: برای ایجاد تحول در حوزه های مختلف بخصوص بخش کشاورزی باید نگاه ها، برنامه ها و اولویت ها تغییر کند و در اجرای هر طرحی باید از تمامی ابعاد به آن بپردازیم.
خراسان شمالی با جمعیت 863 هزار و 204 نفری 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می شود.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.