جلال حسن نژاد دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سال گذشته 3 هزار اصله نهال گلدانی ارس در این استان کاشته شد اظهار کرد: جنگل های خراسان شمالی با سطحی بیش از 434 هزار هکتار در دو ناحیه رویشی ایران و تورانی و هیرکانی قرار دارند.
وی با بیان اینکه از کل سطح جنگل های خراسان شمالی 410 هزار هکتار جنگل های ارس است گفت: هم اکنون شهرستان مانه و سملقان با 195 هزار هکتار، دارای بیشترین جنگل در این استان می باشد.
حسن نژاد افزود: منطقه گوینک و ذخیره گاه تازه قلعه و پیغو در بجنورد، منطقه بزداغی مانه و سملقان، ذخیره گاه کوه بهار و خمبی گرمه و کاکلی شیروان از جمله رویشگاه های ارس در این استان است.
رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به قدمت درختان ارس خراسان شمالی گفت: هم اکنون درخت ارس سرانی در شیروان با 2700 سال قدمت به ثبت ملی رسیده و ارس شور در اسفراین هم از قدمت بالایی برخوردار است.
ارس درختی است که ریشه در پیشینه طبیعی استان دارد که در ناحیه رویشی ایران و تورانی تیپ رویشی تشکیل داده و نام علمی آن Junipyrus spp و نام محلی ˈآرچهˈ و ˈمرخˈ است.
این درخت سوزنی برگ بومی ایران است که در نواحی کوهستانی بر روی سازندهای آهکی رشد می کند که به لحاظ اکولوژیکی دارای سازگاری بالایی بوده و ارتفاع آن در استان خراسان شمالی بین 800 تا 2500 متر نیز گزارش شده است.
برگ های این درخت به اشکال سوزنی، فلسی خاردار و فلسی بی خار بوده و چوب آن سلولوزی متراکم و میوه آن سفت و دارای ریشه سطحی و عمیق است.
تنه، میوه و برگ های ارس دارای خواص دارویی و صنعتی است که در ساخت عطر و حشره کش ها نیز استفاده می شود و از برگ و میوه آن مقادیر زیادی آلکالوئید استخراج می شود که دارای مصارف صنعتی و دارویی است.
ارس جزو ذخایر ژنتیکی کشور است و قطع آن بر اساس ماده یک قانون حفاظت و حمایت از ذخایر ژنتیکی و جنگلی کشور ممنوع است.
جنگل های خراسان شمالی با سطحی بیش از 434 هزار هکتار در دو ناحیه رویشی ایران و تورانی و هیرکانی قرار دارند.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.