اکنون 26 سال است که آناگل نمی تواند راه برود و برای انجام کارها به صورت خزنده به این سو و آن سو حرکت می کند.
آناگل که اکنون حدود 40 سال سن دارد، 26 سال پیش وقتی می خواست کودکش را در گهواره بگذارد، به یک باره با چراخ نفت سوز خوراک پزی برخورد کرد و با افتادن چراغ، خانه اش دچار آتش سوزی شد.
همسایه ها آتش را خاموش کردند اما در این حادثه پاهای آناگل چار سوختگی شد. از آنجایی که پولی در بساط نداشت، به دنبال درمان نرفت، پوست ساق پایش به علت سوختگی به مرور به ران چسبید و از این رو توان راه رفتن را از دست داد و در این مدت، به علت نشستن هایی با وضعیت نامناسب برای پاها و جمع شدن طولانی مدت پاها، زانوی پاهایش کج شد.

*پرده اول: بیان مشکل آناگل در تلویزیون
ماجرای سوختگی آناگل و وضعیت اسفناکش را نخستین بار، هشت ماه پیش از برنامه تلویزیونی متوجه شدم.
پیدا کردن روستای 'بچه دره' روستایی که آناگل در آن زندگی می کند، خیلی آسان نبود اما پس از سئوال و جواب ها، بالاخره روستا و محل زندگی آناگل را پیدا کردم.
روستای مرزی بچه دره در فاصله 200 کیلومتری بجنورد قرار دارد.
منزل آناگل را پرس و جو می کنم و در این میان از چند و چون ماجرا از مردم روستا جویا می شوم. حادثه آنقدر کهنه شده که کسی اطلاع دقیقی از زمان وقوع آن ندارد یکی می گوید 18 سال پیش و یکی می گوید 15 سال پیش دچار آتش سوزی شده است. اما با تحلیل گفته ها، گویا 26 سال است که درد التهاب آتش و زمین گیر شدن با آناگل همنشین است.
تمام زندگی اش در اتاق 9 متری اش خلاصه شده است. خانه اش هیچ چیز ندارد. نه برق، نه آب و نه ...
حتی سرویس بهداشتی ندارد و از سرویس بهداشتی همسایه استفاده می کند. آب را نیز از شیر حیاط همسایه بر می دارد و ظرف ها را نیز همانجا می شوید. اما آنچه دردآور است وضعیت حرکت او است. آخر او قادر به راه رفتن نیست.
آناگل ارتباط اجتماعی خوبی ندارد و از طرفی فارسی اصلا نمی داند، حتی یک کلمه و این، برقرار کردن ارتباط را سخت تر می کند.
از اطرافیان چگونگی بیان مشکل آناگل در تلویزیون را جویا می شوم می گویند پس از 26 سال تحمل رنج، بالاخره 'بهمن'، یکی از جوانان روستا که طاقتش از مشکلات آناگل طاق می شود، از زندگی آناگل فیلم می گیرد و راهی تهران می شود و فیلم را شخصا به دست مجری برنامه می دهد.
بهمن، تا زمانی که مطمئن نشده که فیلم به دست مجری برنامه رسیده، دست بردار نیست و وقتی قول می گیرد که مشکل آناگل در برنامه بیان می شود، خیالش آسوده می شود.

*پرده دوم: انتقال آناگل به بیمارستان
فیلم زندگی آناگل وضعیت اسفناک زندگی اش با آن فرش و لوازم کهنه و مندرس در تلویزیون پخش می شود اما آناگل هرگز این فیلم را نمی بیند چون تلویزیونش که البته خیلی وقت ها خراب است، قادر است تنها دو شبکه را پخش کند.
مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره می گوید: هشت ماه پیش بود که از وضعیت آناگل باخبر شدیم و در اسرع وقت در روستای بچه دره و منزل او حاضر شدیم و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان او را معاینه کرد و سپس برای انجام مراحل درمانی به بجنورد منتقل کردیم.
عبدالله شکریان اظهار می دارد: آنا گل 26 سال بود که راه نرفته بود و درمانش شرایط سختی داشت اما بر اساس نظر پزشکان، مشکل قابل حل بود.
وی می افزاید: در این هشت ماه، آناگل 20 نوبت مورد عمل جراحی قرار گرفته است و اکنون هم در بیمارستان امام علی(ع) بجنورد به سر می برد.
شکریان می گوید: اکنون پس از هشت ماه انجام اقدامات درمانی و فیزیوتراپی، آناگل می تواند با استفاده از عصا راه برود.
وی اظهار می دارد: در این باره پیگیری ها و حمایت های جوانی که آناگل را به برنامه تلویزیون معرفی کرده بسیار ارزشمند است.
وی تصریح می کند: آناگل در بیمارستان تنها بود و وقتی بهمن، این موضوع را فهمید برای اینکه تلاشش را به نتیجه برساند با زنان روستا صحبت کرد و عده ای از زنان به صورت نوبتی آناگل را در بیمارستان همراهی کردند اما این همراهی زیاد به طول نکشید و آناگل دوباره در بیمارستان تنها ماند.
شکریان می افزاید: بهمن، که دست بردار نبود، در روستای کلاته نقی منزلی کرایه کرد و با خانواده اش به آنجا نقل مکان کرد تا مادر و همسرش به آناگل رسیدگی کنند. در این مدت بهمن از هیچ اقدامی برای رسیدگی به آناگل دریغ نکرد و البته همسر و مادرش نیز او را همراهی کردند.

* آناگل راه رفتن را تجربه می کند
فوق تخصص هیپ و زانو که اعمال جراحی زیادی بر روی آناگل انجام داده می گوید: مفاصل هیپ و زانو در هر دو پای آناگل جمع شده بود که با استفاده از یک دستگاه، به تدریج پاها از هم باز شد البته یکی از پاها هنوز هم 20 تا 30 درجه بسته است.
رضا گنجی اظهار می دارد: پس از انجام عمل جراحی پلاستیکی بر رو پای چپ که دچار سوختگی شدید بود، جراحی های ارتوپدی یکی پس از دیگری انجام شد و او اکنون می تواند با استفاده از واکر و عصا راه برود.
وی می افزاید: بدن آناگل بسیار ضعیف بود و تحمل انجام عمل جراحی را نداشت و به علت همین ضعف، زخم ها دچار عفونت می شد که این امر کار جراحی های بعدی را با مشکل روبه رو می کرد اما با تغذیه مناسب بدن آناگل تقویت شد و کارهای درمانی پیگیری شد.

*انجام بیش از 20 عمل جراحی موفقیت آمیز
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز می گوید: بیش از 20 عمل جراحی موفقیت آمیز بر روی آنا گل انجام پذیرفته است و هم اکنون در وضعیت خوبی به سر می برد.
ابراهیم گلمکانی اظهار می کند: از زمانی که دانشگاه علوم پزشکی استان از نزدیک وضعیت این بیمار را بررسی و درمان وی را آغاز کرد، به برکت طرح تحول سلامت 20 عمل جراحی برای بهبود سوختگی شدید و از کار افتادگی پاهای او انجام پذیرفت.
وی تصریح می کند: این بیمار اهل تسنن بخاطر سوختگی شدید سال ها به طور نشسته حرکت می کرد زیرا به علت وضعیت معیشتی نامناسب نتوانسته بود برای درمان مراجعه کند.
وی می افزاید: پاها و مفصل لگن جمع شده بود و در منزل نامناسبی زندگی می کرد که از طریق فرماندار در خصوص تامین یک سرپناه مناسب پیگیری و درمان توسط دانشگاه آغاز شد.
به گفته گلمکانی بیمار مدت هشت ماه است که در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بستری است و تا حدودی سوختگی هایش ترمیم شده است و چون مفاصل خشک شده بود به عمل های زیادی احتیاج داشت.
وی ادامه می دهد: هم اکنون بیمار توانایی راه رفتن با واکر را دارد و زخم های پوستی و جراحت ها در حال ترمیم است.
گلمکانی می افزاید: برای ادامه درمان، او را به مراکز درمانی اعزام کردیم و برای سرپناه مناسب و کمک معیشت نیز با فرماندار و سایر مسوولان گفت و گوهایی داشته ایم.
وی می گوید: به علت ناتوانی مالی و مشکلات اقتصادی در سال های گذشته درمان خود را ادامه نداده بود و زندگی سختی را پشت سر گذاشته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه پس از چندسال از سوختگی این زن همسرش نیز فوت کرده بود می افزاید: آناگل با دخترش در روستا زندگی می کرد که از نظر شرایط مالی نیز با مشکلات زیادی مواجه بودند.
وی با اشاره به خدمات داده شده به آناگل در قالب طرح تحول سلامت اظهار می کند: با اجرای طرح تحول سلامت تعداد زیادی از بیماران که سال ها رنج بیماری را تحمل کرده اند زیر پوشش خدمات درمانی قرار گرفته اند و بدون هزینه به درمان خود ادامه داده اند.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.