مهدی علی آبادی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این رقم به معنای حضور بیش از حد دام در مراتع و فشار به مرتع است که نتیجه آن سیر قهقرایی و نزولی مرتع به سمت نابودی است.
وی گفت: سالانه حدود 9 هزار تن علوفه خشک از مراتع این شهرستان استحصال می شود که این مقدار علوفه تولیدی، به اندازه مصرف 330 هزار واحد دامی است.

*واگذاری 12 طرح مرتعداری به بهره برداران
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه وسملقان در بخش دیگر سخنان خود گفت: تاکنون 12 فقره طرح مرتعداری در این شهرستان به مرتعداران واگذار شده است.
علی آبادی اظهار کرد: این طرح ها به 94بهره بردار واگذار شده است.
وی افزود: گستره طرح های مرتع داری واگذار شده 48 هزار و 35 هکتار است که 40 هزار و 727 واحد دامی مجاز به تعلیف در این عرصه ها هستند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه وسملقان تصریح کرد: در راستای اجرای ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف کاهش فشار فزاینده دام و کاهش بهره برداری متکی به منابع، اقدام به تهیه و واگذاری طرح های مرتع داری کرده است.
وی افزود: گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان، 600 هزار هکتار است که از این گستره 313 هزار هکتار مرتع و 181 هزار هکتار جنگل است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه وسملقان از کاشت 350 اصله نهال به یاد شهدای مانه وسملقان در پارک رضوان شهر آشخانه خبر داد و گفت: توزیع و غرس 18 هزار و 500 اصله نهال در هفته درختکاری پیش بینی شده است.
شهرستان 110 هزار نفری مانه وسملقان به عنوان پر گستره ترین شهرستان خراسان شمالی دارای منابع طبیعی بکر است و تنها جنگل بلوط شرق کشور در این شهرستان واقع است.
مانه و سملقان 600 هزار هکتار گستره دارد که حدود 83 درصد آن را منابع طبیعی تجدید شونده به گستره 500 هزار هکتار به خود اختصاص داده است.
7183/ 6042 خبرنگار:مرضیه اردکام **انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.