دیدن این فیلم ها برای همه کسانی که دغدغه فرهنگ این مرز و بوم را دارند و نگران آینده فرهنگی کشور هستند قطعاً نگران کننده و تأمل برانگیز خواهد بود!
از آن جا که اهل تحلیل و تفکر انتقادی هستم، بعد ازمراجعه به منزل، پیام های پیدا و پنهان برخی از فیلم ها را یادداشت کردم که در قالب کلید واژه ها و موضوعاتی محضرتان تقدیم می نمایم تا شما نیز عمق فاجعه فرهنگی را که در حال وقوع است بهتر درک کنید. البته نام فیلم ها را بیان نمی کنم ولی کسانی که این فیلم ها را در جشنواره دیده اند یا در اکران عمومی می بینند، قطعاً به نام آنها پی خواهند برد. برخی از پیام هایی که در خلال این فیلم ها دریافت می شود به قرار ذیل است:
1- بیکاری در شهرها و روستاها و لزوم مهاجرت به تهران برای یافتن کار، سوء استفاده از کارگران ساده شهرستانی در تهران، هرزگی مردان متمول و سوء استفاده های جنسی آنها از زنان جوان و سپس تهمت زدن و رها کردن آنها، موجه نشان دادن دزدی برای رفع فقر، سوء استفاده جنسی از فقر زنان بیوه، عشق های مثلثی و جنگ و درگیری برای تصاحب زنان تا سرحد مرگ .
2-آلوده شدن زنان خانواده های زندانیان به فساد یا در معرض تهمت قرار گرفتن ایشان و بی کسی و سرخوردگی بچه های آنان، عدم اعتماد جامعه به ایشان و در انزوا قرار دادن آنها حتی از سوی نزدیکان، سوء استفاده دوستان و آشنایان از خانواده زندانیان، خشن جلوه دادن تعصب و غیرت مردان، روابط آزاد و بی بند و بار، تحقیر شخصیت زن .
3- طلاق و جدایی عامل رهایی، سوء استفاده مردان هوس باز از زنان مطلقه، عشق های صوری و فریب و نیرنگ از سوی مردان، ساده بودن زنان و فریب خوردن آنان، بی اعتمادی نسبت به مردان، خشونت علیه زنان.
4- ترویج ازدواج نامتعارف همراه با خوداظهاری برخلاف شیوه سنتی و مرسوم اسلامی ، روابط بسیار آزاد زن و مرد و دوستی قبل از ازدواج برای شناخت، تحقیر شخصیت زن و برجسته سازی نیازهای جنسی زنان، حذف سنت خواستگاری سنتی و برعکس افتادن زنان به دنبال مردان، ترویج روابط آزاد با دوستان قدیمی و همکلاسی های سابق ولو متاهل، ارضای زودرس و ناصحیح نیازهای جنسی به هر وسیله به بهانه عدم سرکوبی تمایلات جنسی، لوث کردن مشاوره قبل از ازدواج و ترویج دوستی های حضوری و علنی، راحت نشان دادن طلاق و حتی تشویق به زندگی کوتاه با افراد مختلف، ترویج ازدواج پسران با زنان بزرگتر از خود، سوء استفاده ابزاری مردان از زنان، مفرح و جذاب نشان دادن مزاحمت های خیابانی و عدم ناراحتی زنان مورد مزاحمت واقع شده، استفاده از دروغ و نیرنگ برای رسیدن به مطامع خود و از همه بدتر پشیمانی زن نقش اول فیلم از، از دست دادن رابطه با جوان مزاحم و دویدن و گشتن دنبال او در پایان فیلم!! (مزاحمت دوستی یا مازوخیسم جنسی.)
5- وضعیت بد خانواده زندانیان و سوء استفاده جنسی افراد صاحب نفوذ از ایشان، خودفروشی برای رفع فقر، ناکارآمدی قوانین و مقررات قضایی و زندانی کردن افراد به خاطر جرم ثابت نشده و بعد عفو مشروط، تسویه حساب شخصی به علت ناکارآمدی قوانین و محدودیت های قانونی، توجیه رباخواری و دروغ به خاطر منفعت اقتصادی و جلوگیری از ورشکستگی، استفاده از جاذبه های جنسی زنانه برای تادیب گردن کلفت ها و افراد ذی نفوذ، سوء استفاده جنسی از زنان بی سرپرست با استفاده از رانت و رابطه و نفوذ، تقبیح کار و تلاش زیاد و پاپوش درست کردن و تهدید افراد کارا و با تعهد، کار اقتصادی درست و کارآفرینی بدون تقلب مساوی با زیان و ورشکستگی و خسارت مالی به خاطر سیاست های غلط اقتصادی، جدایی از خانواده و داشتن خانه مجردی قبل از ازدواج، گرفتن حق شخصی با بهره گیری از زور و قدرت، ارتباط با منابع قدرت و زورگویی تا مرز تصاحب ناموس دیگران.
6- مردانگی مساوی است با خشونت و پرخاشگری، رحم و عاطفه و محبت در زندگی مشترک جایی ندارد، ارائه تصویر بد و خشن از معلمان، عشق و دوست داشتن، مسخره و مضحک است، نظامی بودن با عاطفه و احساس بیگانه است و فرد نظامی باید همه چیز را فدای شغلش کند وگرنه باید اخراج شود، استفاده از فریب و نیرنگ برای رسیدن به مقاصد شخصی و شغلی حتی فریب همسر، روابط آزاد زن با مرد خارجی علیرغم همسر داشتن ( آموزش تنیس به مرد بیگانه.)
7- شرکت در جشن طلاق و ترویج آن ، طلاق پنهانی و توافقی بدون اطلاع خانواده و زندگی در همان خانه با زن و مادر زن بعد از 8 ماه ، رفتن زن به خارج از کشور به تنهایی و بدون رضایت شوهر، با هم بودن و رفت و آمد زن و شوهر علیرغم جدا شدن از هم، سرمایه گذاری در خرید جنس قاچاق به خاطر سود بیشتر، روابط آزاد دختر و پسر در کار به صورت دانشجویی، سوءاستفاده دلالان متمول از نیاز افراد، دروغگویی راه حل فرار از مشکلات، سوء استفاده از صندوق قرض الحسنه و اعتماد دیگران برای سرمایه گذاری در قاچاق کالا، ناامیدی و عدم توکل به خدا و استیصال و درماندگی در مشکلات.
8- روابط بی بند و بار زن و شوهر با دیگران با وجود تاهل، نشان دادن قاری قرآن، فرزند شهید، برادر زاده فرمانده بسیج و دانشجوی متعهد و نخبه به عنوان عامل فعال در فتنه 88 و دارای دوست دختر و روابط آزاد که در فیلم توسط بسیجیان کشته شده (تضاد در پرداخت شخصیت)، نشان دادن تزلزل و تردید فرمانده بسیج در مقابله با فتنه گران، دستگیری پسر فرمانده بسیج به عنوان فتنه گر فعال و زندانی در اوین و اختلاف عقیده شدید و تعارض و درگیری او با پدر، ارتباط دختر دانشجو با دو دوست همخانه در یک زمان و رفت و آمد به خانه آنها، خشن و بی منطق نشان دادن بسیجیان و مظلوم نشان دادن فتنه گران!!
9- تخریب شخصیت معلم و ناظم در فیلم (ریاکار - پرخاشگر- دروغگو - تریاکی - تهمت زن و فریبکار)، ارائه تصویر بد از خانواده رزمنده و اسیر (اهل گوش دادن به موسیقی های غیر مجاز - پدر و داماد کبوتر باز - پسر منافق و اعلامیه پخش کن - داماد تعصبی و بی منطق و پرخاشگر - داماد دیگر ریا کار و دروغگو و... - دختر بی قید - مادر دارای هوو و خواهرهای ترسو)، نشان دادن روابط بد اعضای خانواده رزمنده با یکدیگر به ویژه دو باجناق و درگیری با هم ، ترویج مصرف تریاک به عنوان داروی معجزه گر و احیا کننده.
10- ورود خون های آلوده از خارج و تزریق به مردم عامل ایدز گرفتن آنها (سیاسی) ، نشان دادن مشکلات افراد و خانواده های مبتلا به ایدز و برخورد دیگران با این افراد و چگونگی کمک مراکز بهزیستی به آنها برای ادامه حیات و بازپروری (مثبت) ، خشونت علیه زنان و ارائه تصویر بد از مردان، روابط آزاد زن و مرد، فحش و ناسزا و پرخاشگری، ثروتمند بودن عامل غفلت و خودفراموشی ، اُمّل نشان دادن افراد مذهبی در انتخاب همسر، سوء استفاده از زنان مبتلا به ایدز از سوی شوهر یا نزدیکان آنها، استفاده دولت و سیاستمداران حتی از بیماران مبتلا به ایدز در جهت منافع سیاسی خود!
تعجب نکنید! این ها پیام های فیلم های تولید شده در شبکه های ماهواره ای معاند یا هالیوودی نیست بلکه تنها گوشه ای از پیام های برخی از فیلم هایی است که در جشنواره امسال فیلم فجر مجوز پخش دریافت کرده اند!!
آیا به راستی واقعیت جامعه ما سراسر تیرگی و فساد و هرزگی و تاریکی و پلشتی و نیرنگ و دروغ است؟!! و آیا نشان دادن این تیرگی ها و تاریکی ها جایی برای امید و اخلاق باقی می‌گذارد؟!البته ناگفته نماند که برخی فیلم ها نکات مثبتی نیز داشتند که متأسفانه در انبوه این تیرگی ها و تاریکی ها محو گشته اند و به نظر نمی آیند!
احساس بنده به عنوان یک کارشناس کوچک مسائل فرهنگی و رسانه ای، این است که حال فرهنگ این مملکت با توجه به این آثار و تولیدات سینمایی و فرهنگی رو به وخامت است و اکران عمومی این فیلم ها، اثرات بدی در جامعه و به ویژه در نسل جوان که مخاطب اصلی سینماهای ما هستند ایجاد می کند و آنها را بسیار ناامید و منزوی خواهد کرد و به آینده جامعه اسلامی ، بدبین می کند و این همان چیزی است که دشمنان ما با سرمایه گذاری های کلان در تولیدات فرهنگی خود علیه نظام اسلامی، به دنبال آن هستند و متاسفانه تولیدات داخلی این چنینی، کار آنها را ساده و وظیفه ما را در فرهنگ سازی و ترویج دین، اخلاق و امید دشوار می نماید.
به اعتقاد و اعتراف برخی کارشناسان مسائل فرهنگی ، دیدن این فیلم ها اثرات به مراتب مخربتری از شبکه های ماهواره‌ای بر روح و ذهن جوانانمان دارند و به نوعی تهاجم به فرهنگ خودی (فرهنگ اسلامی) و «خود زنی فرهنگی» محسوب می شوند و به «ولنگاری فرهنگی» دامن خواهند زد!مقام معظم رهبری یکی از عوامل اصلی ولنگاری فرهنگی را «نابسامانی در مدیریت و تولید کالای فرهنگی مناسب» معرفی می فرمایند و این همان چیزی است که متأسفانه در برخی تولیدات فرهنگی کنونی در عرصه های مختلف، شاهد آن هستیم !
یک کالای فرهنگی اصیل، باید از ریشه‌های ملی، اعتقادی و باورهای عمیق یک ملت نشأت بگیرد تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای فرهنگی آن ملت باشد، وگرنه چونان اسب تروایی خواهد بود که به ‌خلاف نبردهای نظامی، نه ‌یکباره، بلکه خاموش و خزنده، ملتی را مسخ و نابود خواهد کرد و این خطر بزرگی است که امروزه فرهنگ این مرز و بوم را تهدید می کند!
نادیده گرفتن اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی و هویت اصیل ملت ایران، تحقیر اخلاق و ارزش های اسلامی و سیاسی کردن فرهنگ و لاابالی گری در تولیدات فکری و فرهنگی، زمینه سست شدن عزم راسخ ملی و توسعه بیماری سرطانی «تردید» را در میان مردم به وجود خواهد آورد. در چنین حالتی ضربه پذیری فرهنگ عمومی، که در میان غبار تردید حالتی مضاعف به خود گرفته است، راه را برای «نفوذ فرهنگ بیگانه» و از خود بیگانگی فرهنگی هموار خواهد کرد، لذا دفاع از ارزش ها و هویت اسلامی و حفظ و ترویج آن، باید یکی از مهمترین اهداف هر فعالیت فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی باشد و در مدیریت و تولید کالاهای فرهنگی، نصب العین قرار گیرد!
دکترامیر هوشنگ آذردشتی
مدیر کل صدا و سیمای خراسان شمالی
کارشناس رسانه و مسائل فرهنگی
منبع : روزنامه خراسان شمالی
1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.