علی اکبر رمضانی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون یکی از دغدغه های جامعه مهندسی، پایین آمدن سطح تقاضا برای ارائه خدمات و افزایش عرضه آن است و در این زمینه صدور خدمات مهندسی و حضور مهندسان در بازارهای خارج از کشور می تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: مهندسان برای حضور در بازارهای بین المللی باید پروانه مورد تایید آن را داشته باشند و برای صدور خدمات مهندسان، دریافت پروانه مورد تایید این بازارها ضروری است که هم اکنون این مهم در سطح وزارت راه و شهرسازی در دست پیگیری است.
رمضانی خاطرنشان کرد: برای صدور خدمات مهندسی در استان هم پیگیری هایی انجام شده است که برگزاری نشست های مختلفی با نمایندگی وزارت امور خارجه از آن جمله است.
وی افزود: کشورهای همسایه مناسب ترین بازار برای صادرات خدمات مهندسی به شمار می رود و مهندسان می توانند پاسخگوی نیاز صنعت ساختمان در این کشورها باشند.

*مهندسان باید آگاهی و توان فنی خود را ارتقا دهند
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی تصریح کرد: بازار کسب و کار امروز به سوی رقابتی شدن پیش می رود و ما باید بتوانیم توان و مهارت فنی مهندسان را در سطح جهانی عرضه کنیم.
وی افزود: مهندسان باید بتوانند برای حضور در بازارهای بین المللی دانش خود را ارتقا دهند و همپای رشد و پیشرفت دانش و تکنولوژی حرکت کنند.
وی گفت: دانشگاه ها هم باید در انجام رسالت خود در تربیت نیروی انسانی متخصص و دارای مهارت، تدبیری اتخاذ کنند تا کیفیت آموزش ها ارتقا یابد.
رمضانی تصریح کرد: ارتباط دانشگاه ها با صنعت یکی از الزامات برای رشد و پیشرفت دانش مهندسی دانشجویان است.
وی گفت: یکی از مشکلات در عرصه ساخت و ساز این است که دانشجویان با محیط کار آشنا نیستند و نتوانسته اند با آن ارتباط برقرار کنند.

*حریم برای ورود به حرفه ساخت و ساز رعایت نمی شود
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در ادامه از حضور افراد غیراهل در عرصه ساخت و ساز گلایه کرد و گفت: متاسفانه حریم برای ورود به حرفه ساخت و ساز رعایت نشده است و در این میان بعضا افراد فاقد صلاحیت که تخصص لازم را ندارند وارد عرصه ساخت و ساز شده اند.
وی با تاکید بر اینکه علت ورود این افراد، رعایت نشدن حریم برای حرفه ساخت و ساز است افزود: متاسفانه افراد تنها به صرف داشتن زمین و یا سرمایه اقدام به ساخت و ساز کرده اند بدون اینکه صلاحیت و تخصص داشته باشند.
رمضانی تصریح کرد: البته قانون الزامات لازم برای استفاده از توان مهندسان و افراد فنی را تعریف کرده است اما به درستی اجرایی نمی شود.
وی گفت: ساختمان و بنایی که توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می شود با نقص و ایراد همراه است اما در این زمینه، انگشت اتهام و سرزنش به سمت مهندسان است و جامعه و مردم، وجود نقص و ایرادها به مهندسان نسبت می دهند و از آنان پاسخ می خواهند.

*لزوم استفاده از متخصصان
رمضانی بیان داشت: حتی اگر مهندسان در عیب و نقص دخالتی نداشته باشند باز هم ذهن مطالبه گر جامعه مهندسان را مسئول می داند و این نقص در کارنامه مهندسان به ثبت می رسد.
وی تاکید کرد: از این رو از مردم و مهندسان انتظار می رود بیش از پیش بر نقش تاثیرگذار تخصص و مهارت فنی در اجرای ساختمان ها حساسیت داشته باشند.
وی افزود: مهندسان باید نسبت به وظایف و رسالت خود در برابر بهره برداران حساسیت داشته باشند و وظایف خود را بازخوانی کنند و مردم نیز هر چه بیشتر نسبت به لزوم استفاده از توان فنی قشر متخصص و دارای مهارت آشنا تر شوند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی اظهار کرد: مسئولان نیز باید استفاده از توان مهندسان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
رمضانی گفت: تخصصی شدن در کارها، امروز در همه امور مشاهده می شود و البته در صنعت ساخت و ساز و با پیچیده شدن نیازها، لزوم استفاده از توان تخصصی مهندسان دو چندان شده است.
اکنون سه هزار و 800 نفر از مهندسان در هفت رشته مرتبط با صنعت ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی عضویت دارند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.