علی روحانی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تهدیدهای پدیده سنگ افتان که به عنوان پدیده طبیعی منازل روستایی را در معرض خطر قرار داده به مدیریت بحران استانداری استان گزارش شده است اما، حل آن امری هزینه بر است.
روحانی تصریح کرد: این مشکل در روستای 'اسفیدان' از توابع شهرستان بجنورد و 'گلیان' از توابع شهرستان شیروان بیش از سایر نقاط وجود دارد.
وی افزود: مشاور در مطالعه های انجام شده، محدوده هایی به عنوان خط قرمز برای ساخت و ساز در این روستاها تعریف کرده است و اجازه ساخت و ساز در این محدوده ها داده نمی شود.
وی گفت: البته تثبیت سنگ ها و حل مشکل سنگ افتان امری بسیار هزینه بر و نیازمند اعتبار از محل مدیریت بحران است.
به گفته معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی هنوز اعتباری در این باره دیده نشده و اقدام موثری نیز انجام نشده است.

*مشکل موریانه ها همچنان گریبان گیر است
روحانی، موریانه زدگی منازل مسکونی در روستاها و شهرها را از دیگر تهدیدها عنوان و بیان کرد: پیش از این و تا سال 85، مشکل موریانه به عنوان بحران تلقی شده و از محل اعتبارات حوادث، تسهیلاتی برای بازسازی منازل موریانه زده تزریق می شد اما از آن سال به بعد، دیگر تسهیلاتی به این امر تعلق نمی گیرد.
وی افزود: البته روستاییان می توانند از محل تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی در این باره بهر مند شوند اما در شهرها اکنون اعتباری در این باره وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: مالکان 2 هزار واحد مسکونی متقاضی دریافت تسهیلات برای بازسازی منازل موریانه زده شدند که در آن سال ها، 800 نفر موفق به دریافت این اعتبارات تسهیلاتی شدند.
به گفته معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، بیشترین مشکلات در زمینه منازل موریانه زده، در شهرستان مانه و سملقان و بجنورد و شهر آشخانه است.

*اهالی روستای 'قره چای' برای جابه جایی این روستا به اجماع نرسیدند
روحانی با اشاره به اینکه روستای 'قره چای' از توابع شهرستان مانه و سملقان به علت مشکل رانش زمین باید جابه جا شود گفت: اهالی این روستا برای این جابه جایی به اجماع نرسیده اند.
وی اظهار کرد: مشکل رانش زمین در روستای قره چای و در چند روستای دیگر، توسط مشاور مطالعه شده و بر اساس نتایج این مطالعات، این روستا باید جابه جا شود.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی افزود: زمین در سه نقطه برای جابه جایی روستای قره چای پیشنهاد شد اما ساکنان، برای استقرار در یکی از این مکان ها به اجماع کامل نرسیده اند.
روحانی تاکید کرد: مالکان شماری از منازل مسکونی که در شرایط حاد تری از محدوده رانش زمین قرار دارند باید زودتر نسبت به جابه جایی اقدام کنند.
وی اظهار کرد: روستای 'عرب'، 'گلی' و 'شیخ تیمور' در شهرستان بجنورد از دیگر روستاهایی هستند که با مشکل رانش زمین روبه رو هستند.
براساس آمارهای موجود از جمعیت 941 هزار نفری خراسان شمالی حدود 48 درصد در روستاها ساکن هستند.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.