علیرضا احمدی اسکویی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای احیا و توسعه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی استان و در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، با مشارکت جوامع محلی احیا و توسعه گیاه دارویی و صنعتی باریجه در سطح 150 هکتار در رویشگاه های باریجستان درق و کوه خمبی شهرستان گرمه به صورت کپه کاری با بذر باریجه آغاز شده است.
وی با بیان اینکه گیاه دارویی باریجه دارای خواص متعدد دارویی، بهداشتی، صنعتی و نظامی بوده که ارزش های صادراتی فراوان و کاربردهای متعددی را دارد گفت: شرایط اقلیمی و اکولوژیکی مناسب و به تبع آن تنوع گیاهان دارویی این استان تاثیر به سزایی در ارتقای بهداشت و سلامت جامعه، اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری دارد.
احمدی اسکویی با بیان اینکه امسال4 تن شیره گیاه باریجه در سطح 432 هکتار از مراتع شیروان ، بجنورد، گرمه ، مانه و سملقان برداشت شد افزود: در سال 95 با اجرای عملیات بهره برداری باریجه شرایط اشتغال 6 هزار نفر روز به مدت 2 ماه ایجاد شده است.
به گفته کارشناس مسئول گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با حفظ و احیا این گیاه بومی در منطقه می توان زمینه های اشتغالزایی در خصوص بهره برداری و فرآوری آن را فراهم کرد.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7186 /6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.