به گزارش ایرنا محمود دلپسند یکشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که با دستور کار ارائه گزارش بانک ها در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی برگزار شد اظهار کرد: متاسفانه آمار ارائه تسهیلات بانکی به واحد های صنعتی تفاوتی نکرده است.
وی از بانک های این استان خواست تا در این خصوص جدی عمل کنند و افزود: جلسه ای دیگر با بانک ها گذاشته می شود و از آنان به صورت تک به تک در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی که در این زمینه درخواست داشته اند، سئوال می شود.
وی اظهار کرد: برخی از مجریان طرح ها نیز خود در میان راه منصرف شده اند یا به دلایلی دیگر نمی توانند ادامه دهند که این امر نیز باید مشخص و انصراف آنان به صورت کتبی گزارش شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی گفت: تمامی دستور العمل های بانک ها از بانک مرکزی است و حتی استانداری نیز مرجع نیست اما بعضا برخی از بانک ها دستور العمل هایی از سوی دیگر سازمان ها عنوان می کنند که این مورد قبول نیست.
وی به تسهیلات سرمایه در گردش اشاره ای کرد و افزود: در این راستا فاکتور هایی از مجریان برای هزینه مواد اولیه و مصرفی گرفته می شود و همچنین مبلغ را به حساب فروشنده واریز می کنند که مجری طرح دچار مشکلات مختلفی می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی خواستار آسان سازی در روند ارائه تسهیلات و رفع مشکلات واحد های تولیدی شد و افزود: در سال های گذشته روند ها طولانی بود که هم اکنون مشکلات باقی مانده است، باید شرایط را عوض کنیم.
دلپسند اشاره ای به رفع برخی از موانع تولید از جمله حذف بدهی ها، چک های برگشتی و سایر موارد کرد و گفت: از تمامی مدیران دستگاه های اجرایی خدمات رسان و بانک ها می خواهیم شرایط جدید را برای رونق کسب و کار در استان فراهم کنند و اگر خلاف این امر عمل شود برخورد نیز خواهد شد.
وی افزود: این کارگروه برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی برگزار می شود باید مصوبه های آن اجرایی شوند و بانک ها نیز باید مورد به مورد مشکلات را رفع کنند و اگر متقاضی خود مایل به ادامه کار نیست به صورت کتبی انصراف آن را اعلام کنند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این جلسه خواستار آسان سازی روند ارایه تسهیلات بانکی به واحد های تولیدی شد و گفت: بعضا روند پیچیده و طولانی منجر به مشکلات مختلف برای این واحد ها می شود.
یحیی نیکدل بر ارائه تسهیلات سرمایه در گردش نیز به واحدهای تولیدی تاکید کرد و افزود: در این راستا نیز مشکلات وجود دارد که موضوع دریافت فاکتور های مختلف مواد اولیه و مصرفی از جمله این موارد است.
وی اظهار کرد: در تسهیلات سرمایه در گردش چک را به حساب کسی دیگر ( فروشنده مواد اولیه) می نویسند که این امر نیز مشکلاتی برای واحد صنعتی از جمله پیگیری برای دریافت کل مواد اولیه به موقع و سایر موارد دارند.
به گزارش ایرنا از 433 واحدهای صنعتی این استان 37 درصد غیرفعال است.
67 درصد واحدهای این استان نیز فعال و نیمه فعال هستند که بخش های فعال نیز با کمتر از 50 درصد ظرفیت اسمی کار می کنند.
از مجموع واحد های صنعتی این استان نیز 57 واحد تعلیق شده است.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.