محمدرضا موفق شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارگاه در زمینی به مساحت چهار هکتار تجهیز و در این زمینه با فرمانداری این شهرستان هماهنگی لازم انجام شده است تا کمک ها و همکاری ها لازم با پروژه داشته باشد.
وی افزود: ظرفیت این پالایشگاه 100 هزار بشکه در روز است.
براساس طرح اولیه احداث پالایشگاه کالیمانی در خراسان شمالی در صورت اجرایی شدن این طرح 360 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از سوی سه شرکت اروپایی انجام و با تکمیل صنایع پایین دستی حداقل برای 12 هزار نفر ایجاد اشتغال می شود.
وی با بیان اینکه مجوز دیگری برای سرمایه گذاری خارجی در صدد صدور است گفت: این طرح در زمینه انرژی های تجدید پذیر است که به ارزش 12.5 میلیون دلار در شهرستان جاجرم سرمایه گذاری می شود.
وی افزود: در حوزه انرژی بادی نیز شرک آلمانی برای تولید 100 مگاوات برق، 200 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند البته هنوز پیگیری ها منجر به صدور مجوز نشده است.
موفق خاطرنشان کرد: با این روند پیش بینی می شود خراسان شمالی به عنوان استان پایلوت انرژی های تجدید پذیر از نوع خورشیدی و بادی باشد.
وی با بیان اینکه 30 درصد از مجوزهایی که برای سرمایه گذاری خارجی در کشور صادر شده در خراسان شمالی بوده است گفت: پس از برجام در کشور 11.8 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شده است و در این استان متقاضیان خارجی برای سرمایه گذاری به میزان سه میلیارد و 324 میلیون دلار مجوز گرفته اند.
وی افزود: یکی از مهم ترین این سرمایه گذاری ها در حوزه پالایشگاه و دیگری در زمینه انرژی های خورشیدی است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت اکوفاینانس برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی به میزن60 مگاوات در شهرستان جاجرم و اسفراین وارد عرصه شده است.
البته سرمایه گذاری اکوفاینانس برای ایجاد این نیروگاه ها با توان 250 مگاوات بود اما کاهش قیمت خرید تضمینی برق سبب شد تا ایجاد این نیروگاه ها در مقیاس بزرگ تر مقرون به صرفه نباشد.
موفق گفت: از این رو اجرای نیروگاه های کوچک تر مورد رغبت قرار گرفته است.
در استان خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک وجود دارد که تاکنون 11 هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری در این واحدها انجام شده است و 13 هزار نفر نیز در آن اشتغال دارند.
آلومینای جاجرم، مجمتع فولاد و ریخته گری اسفراین، پتروشیمی و سیمان بجنورد از واحدهای بزرگ صنعتی خراسان شمالی هستند که 90 درصد سرمایه گذاری صنعتی استان در این واحدها انجام شده است.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.