به گزارش ایرنا رحمت الله رحمت الله خرمالی پنجشنبه در نشست هم اندیشی در خصوص مسائل و مشکلات خراسان شمالی و ترکمنستان اظهار کرد: یک هزار و 200 کیلومتر با کشور ترکمستان ارتباط مرزی زمینی و دریایی داریم که این کشور چهارمین شریک تجاری با ایران است.
وی محصولات عمده صادرات به این کشور را شامل سیب زمینی، سیمان، محصولات پلاستیکی، ساختمانی، قیر، سرامیک و سایر موارد ذکر کرد و افزود: خراسان شمالی پتاتسیل خوبی برای بحث صادرات به این کشور دارد که باید تقویت شود.
رایزن بازرگانی کشورمان در ترکمنستان گفت: در سال 94، جمهوری اسلامی ایران 724 میلیون دلار کالا به کشور ترکمستان صادرات داشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون مشکلاتی در واردات و صادرات با این کشور وجود دارد افزود: هم اکنون از سوی دو طرف تلاش می شود تا این مشکلات برطرف و تبادلات تقویت شود.
خرمالی با بیان اینکه ساختار کلی این کشور مبتنی بر بخش نفت و گاز است افزود: محصولات غذایی و صنایع سبک هم از محصولات عمده این کشور می باشد که عشق آباد در راستای توسعه صنعت نفت و گاز برای واردات ماشین آلات و دستگاه های مختلف در این بخش تلاش می کند.
خرمالی میزان صادرات این کشور در سال 2015 را 9.9 میلیارد دلار و وارات را5.5 میلیارد دلار عنوان کرد.
وی بر رفع مشکلات ارتباطات بانکی تاکید کرد و گفت: در این خصوص مکاتباتی داشته ایم، همچنین سعی خواهد شد مشکلات ترانزیتی برطرف شود و تردد کامیون ها افزایش یابد.
وی بر تشکیل کمیته مشترک تجار دو کشور تاکید کرد و افزود: در این خصوص نیز مکاتباتی داشته ایم.
خرمالی با بیان اینکه پرواز مستقیم تهران - عشق آباد نیز توافق شده است افزود: در آینده نزدیک در هفته دو پرواز مستقیم خواهیم داشت.
وی به عدم وصول مطالبات برخی تجار ایرانی نیز در این کشور اشاره کرد و گفت: باید قراردادها مستند نوشته شوند که بتوانیم در این خصوص پیگیری کنیم، قرار داد دو طرف باید به اتاق بازرگانی دو کشور، بورس و سفارت خانه در کشور برسد.
رایزن اتاق بازرگانی ایران در ترکمنستان افزود: آمادگی ایجاد مرکز تجاری نیز داریم و در این خصوص بین دو کشور مبادلاتی شده است.
وی با بیان اینکه باید با رفتار مصرفی آنان آشنا شویم اظهار کرد: باید به منظور تبادلات بیشتر رفتارهای آنان را به خصوص در حوزه مصرف مطالعه کنیم.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده:** سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.