سرهنگ موسی الرضا حیاتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: طی یک عملیاتی با همکاری اهالی منطقه، این میزان از چهار انبار قاچاق کشف شد که هفت نفر شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه متخلفین قصد صادر کردن این محصول را به شیراز، اصفهان و کاشان داشتند گفت: انبارهای کشف شده مجوز را داشته اند ولی چون در موعد مقرر این کار را انجام نداده اند و برداشت بی رویه انجام داده اند برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده است.
سرهنگ حیاتی با اشاره به ارزش ریالی شیرین بیان افزود: هم اکنون در بازار کیلویی 400 هزار ریال به فروش می رسد که سودجویان این گیاه باارزش را با قیمت ارزان خریداری می کنند و در سایر بازارها با قیمت بالا به فروش می رسانند.
فرمانده یگان حفاظت منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ضمن قدرانی از اهالی منطقه گفت: انتظار می رود مردم با مشاهده چنین تخلفاتی همکاری لازم را داشته باشند و یگان حفاظت منابع طبیعی با افراد متخلف با قاطعیت برخورد خواهد داشت همچنین این گونه ماموریت ها تا پایان فصل بهار ادامه دارد.
در استان خراسان شمالی از ابتدای سال جاری تاکنون برای 44 تن ریشه شیرین بیان که از اراضی مستثنیات اشخاص برداشت به خارج از استان صادر شده که در صورت بودن امکانات و صنایع فرآوری می توانست در همین استان به عنوان سرمایه استانی جذب شود و شرایط اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری، ارتقای سلامت و بهداشت و خودکفایی در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم کند.
شیرین بیان جزء گونه های تجاری با خواص دارویی، بهداشتی و صنعتی متعدد هستند که زمینه صادرات و متقاضی آن زیاد بوده و جزء محصولات پر طرفدار در داخل و خارج از کشور است.
عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد و گیاهی با خواص دارویی موثر و با ارزش اقتصادی فراوان در جوامع مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
حداقل حدود 2500 سال است که از شیرین بیان استفاده های پزشکی می شود و هنوز هم به عنوان دارو در درمان زخم های معده کاربرد دارد.
گیاه شیرین بیان شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است و کمتر کشت می شود و از شیرین بیان در صنایع داروسازی، نوشابه سازی، شیرینی سازی و دخانیات استفاده می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.