به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، محمد سویدانلویی گفت: در نشست کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور که ششم دی ماه جاری با حضور آقای فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران برگزار شد چهار پرونده میراث ناملموس از استان خراسان شمالی مورد تائید و به ثبت ملی رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: با ثبت این چهاراثر، تعداد آثار ثبتی استان در حوزه میراث فرهنگی ناملموس خراسان شمالی به 56 اثر رسیده است.
سویدانلویی تصریح کرد: در اجرای ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده 12 کنوانسیون فوق و مواد 2 و 3 آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب سال 6 بهمن87، این چهار اثر به ثبت رسیده‌اند.
آیین سینه زنی حسن - حسین خراسان شمالی در حوزه عادات ها و رسوم اجتماعی و در حوزه فنون و مهارت ها نیز، پرونده فنون و مهارت پی تاوه بافی در شیروان ، فنون و مهارت چوخه بافی در شیروان و در شاخه موسیقی سنتی، موسیقی نواحی (مقامی) قوشمه نوازی خراسان شمالی در فهرست ملی ناملموس قرار گرفت.
تعداد آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی در خراسان شمالی 557 اثر می باشد که از این تعداد 468 اثر تاریخی ابنیه محوطه تپه ،42 اثر طبیعی و 47 اثر ناملوس را شامل می شود.
7189 / 6042 دریافت کننده: بتول صارمی** سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.