عبدالله یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شخم و شیار در اراضی شیب دار را یکی از علل فرسایش خاک دانست و اظهار داشت: این اراضی با شیب های مختلفی هستند که با توجه به میزان شیب آن از ملایم تا شیب خیلی زیاد باید نسبت به کشت محصولات زراعی و باغی اقدام کرد.

وی افزود: هم اکنون در اراضی شیب‌دار استان، به خصوص در مسیر بجنورد - اسفراین کشاورزان، اراضی را در جهت شیب شخم می زنند و حال آنکه از آن محصولی هم برداشت نمی کنند و تنها انگیزه آنان تصرف زمین است.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی پیچیده ای در این حوزه وجود دارد، گفت: با دستگاه های اجرایی در این خصوص اختلافاتی وجود دارد اما باید کارشناسان پیشنهادهایی برای کشت در جهت خلاف شیب و همچنین کشت گیاهان چندساله بدهند.

وی بر حفظ کاربری و جلوگیری از تغییر آن در زمین های کشاورزی تاکید کرد و گفت: حتی خاک از آب نیز مهم تر است زیرا هزاران سال برای ایجاد یک سانتیمتر خاک زمان نیاز است.

به گزارش ایرنا  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز میانگین فرسایش خاک در این استان را سالانه ۱۷ تن در هر هکتار عنوان کرده است، هم اکنون ضریب سیل خیزی و فرسایش خاک در این خطه بیش از میانگین کشوری است.

یوسفی اظهار داشت: بارش باران در این استان بیشتر به صورت رگباری رخ می دهد که بعد از گذشت مدت کوتاهی موجب جاری شدن سیل می‌شود.

وی افزود: عوامل فیزیکی و شیمایی و بیولوژیکی در سالیان طولانی باعث تشکیل خاک زراعی می شود.

یوسفی توسعه فعالیت های صنعتی در اراضی شیب دار را نیز تهدیدی برای ازبین رفتن خاک دانست و افزود: در این خصوص باید توسط مسوولان قانون گذار چاره ای اندیشیده شود و قوانین بازدارنده ای وجود داشته باشد.

یوسفی بابیان اینکه اراضی شیب دار به فرسایش خاک بیشتر کمک می کند افزود: بارش باران به صورت رگباری نیز در این مناطق کمک بیشتری به فرسایش خاک می کند.

وی با بیان اینکه کشت در اراضی شیب دار در قالب گیاهان دائمی توصیه می شود گفت: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان باید علمی و اصولی در اراضی شیب دار فعالیت کشت و کار انجام شود.

یوسفی اظهار داشت: توسعه باغ در اراضی شیب دار علاوه بر مزایای زیست محیطی باعث ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در روستاها هم می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: جلوگیری از تخریب اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری از مهم ترین اهداف اجرای این طرح است.

وی بر تقویت ماده آلی خاک نیز تاکید کرد و اظهار داشت: کشاورزان به جای اینکه باقی مانده گیاهی را بسوزانند در راستای تقویت ماده آلی خاک بقایای گیاهی را به خاک برگردانند که این امر کمک کننده خواهد بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ماده آلی و معدنی خاک اراضی کشاورزی این استان پایین و کمتر از نیم درصد است.

یوسفی اظهار داشت: ماده آلی و معدنی خاک کشاورزی در جهان تا پنج درصد نیز است اما در بیش از ۶۰ درصد اراضی کشور کمتر از یک درصد ماده آلی است.

وی افزود: ۲۸ درصد از اراضی خاک کشور کمتر از نیم درصد ماده آلی دارد اما وضعیت استان نسبت به میانگین کشور نامناسب تر است.

وی بر ارتقای حاصلخیزی خاک تاکید کرد و گفت: این منبع مهم را باید برای نسل های آینده حفظ کنیم پایداری تولید نیازمند خاک مناسب و غنی است.

وی اظهار داشت: در مصرف کودها و سموم نیز کشاورزان باید دقت لازم را داشته باشند تا منجر به آلودگی خاک نشوند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف کود ها و سموم در اراضی کشاورزی این استان در مقایسه با میانگین کشوری کمتر است افزود: این سرانه در استان ۲۵۰ گرم در یک هکتار است و در کشور به ۶۰۰ گرم می رسد.

یوسفی سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی را ۴۰۰ هزار هکتار دانست و افزود: کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.