معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: متقاضیان برای دریافت پروانه شکار پرندگان، می توانند از امروز به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

حبیب لشکری اظهار داشت: مجوز شکار برای کبوتر چاهی، کبوتر وحشی، کبک و باقرقره شکم سیاه صادر می شود.

وی افزود: هر ساله در صورت نبود محدودیت هایی چون شیوع بیماری آنفلوآنزا و یا کاهش  جمعیت پرندگان قابل شکار، پروانه شکار پرنده به صورت استانی داده می شود، البته این پروانه ها فقط برای مناطق آزاد قابل صدور است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: فرد دارای پروانه شکار، متعهد می شوند به منظور حفاظت از حیات وحش، تخلف های احتمالی را گزارش کند.

وی با بیان اینکه اولویت در صدور پروانه شکار، برای روستاییان و افرادی است که وابستگی معیشتی دارند افزود: پروانه برای افراد دارای سابقه دریافت پروانه شکار، و تنها برای افراد بومی صادر می شود.

وی اظهار داشت: شکار با پروانه در محدوده شکار ممنوع در برخی مناطق حاشیه مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست از جمله دره آستین در پارک ملی ساریگل، دره جهان در نزدیک ساریگل،  سیاه خانه در حاشیه سالوک، تخت ایران در قرخود، کوه اوزوم و بهار و نوار هفت کیلومتری مرزی ممنوع است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شکارچی در هر سفر، مجاز است تنها همان پرنده قید شده در پروانه را شکار کند البته متقاضی می تواند برای شکار هر چهار گونه پرنده، پروانه دریافت کند.

وی با بیان اینکه برای هر گونه از پرندگان مزبور، پروانه مجزا صادر می شود، افزود: هزینه صدور پروانه شکار  یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیون ریال است.

لشکری افزود: حضور در عرصه های طبیعی برای شکار پرندگان صرفا در روزهای پنجشنبه و جمعه مجاز است.

وی در باره ممنوعیت شکار تیهو در استان گفت: جمعیت این گونه، در استان مناسب نیست از این رو شکار آن ممنوع است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه امسال، شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی داده می شود گفت: این گونه ها،  بیشتر مهاجر هستند و امسال تصمیم بر این بوده که برای این پرندگان هم پروانه شکار داده شود.

خراسان شمالی دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور است.

برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.