دکتر افشین دلشاد روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بانوی حدود ۴۰ ساله،  هفته گذشته درگذشته بود اما نتیجه آزمایش ها که امروز مشخص شده، علت مرگ وی را ابتلای به این بیماری نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از مبتلایان به آنفلوآنزا بستری نمی شوند، افزود: آمار دقیقی از شمار بستری شدگان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در استان در دست نیست.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، در فصل شیوع، ۲ درصد از افراد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند و از این میزان هم پنج درصد فوت می کنند که البته بیشتر، افرادی هستند که زمینه آنرا داشته یعنی مبتلا به بیماری کلیوی بوده و یا سازمان ایمنی بدن خود را با تزریق دگزامتازون تضعیف کرده اند.

دلشاد گفت: درست است که شیوع آنفلوآنزا امسال نسبت به سال قبل، افزایش یافته، اما مرگ ناشی از آن، خیلی افزایش نداشت و در سال های قبل نیز به طور میانگین مرگ ۲ تا چهار نفر بر اثر این بیماری در استان گزارش شده است.

وی افزود: به افراد مبتلا به آنفلوآنزا، توصیه می شود بهداشت فردی را رعایت کرده در منزل بمانند، دستمال کاغذی را در محیط رها نکنند و لوازم شخصی خود را از دیگران جدا سازند و با توجه به اینکه داروی درمان این بیماری، آنتی بیوتیک نیست از خوددرمانی بپرهیزند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره علت شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال جاری گفت: بعضا ویروس به لحاظ ژنتیکی دچار تغییر می شود و این تغییرات، سبب می شود تا برای سیستم ایمنی بدن، ناشناخته باشد، برای همین است که واکسن، هر ساله تغییر می کند.

دکتر دلشاد گفت: اگر تغییرات ژنتیکی بیشتر باشد درصد شیوع بالاتر می رود و البته امسال در منطقه خاورمیانه و حتی در اروپا، این بیماری کمی زودتر آغاز شد و انتظار نداشتیم در این فصل سال شیوع داشته باشد.

وی در عین حال احتمال داد که اکنون در انتهای موج اول بیماری باشیم و از این رو انتظار کاهش بیماری را داریم.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و خود محدود شونده است که همه ساله در فصول سرد به صورت فصلی شیوع پیدا می کند و می تواند برای افراد خاص از جمله سالمندان، بیماران نقص ایمنی، بیماران شیمی درمانی و بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی خطر مرگ را درپی داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.