معاون سازمان انرژی اتمی ایران در جریان بررسی وضعیت و امکانات زیرساختی مجتمع آموزش عالی شیروان اظهار داشت: راه اندازی تاسیسات پرتودهی هسته ای در محدوده شیروان،  برای منطقه ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کرده و این مرکز پایگاهی سودمند برای اقتصاد استان خراسان شمالی و افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی خواهد بود.

دکتر صولت ثنا با بیان اینکه محصولات پرتودهی شده، سلامت و قابلیت نگهداری بالایی در انبارها خواهند داشت، افزود: نگاه اولیه ما برای سامانه پرتودهی گاما، استریل کردن تجهیزات پزشکی، دیالیز و افزایش ماندگاری مواد غذایی نظیر خرما، پسته، سیب زمینی، پیاز، زعفران و انواع خشکبار و غلات است.

وی با تاکید بر ضرورت درگیر کردن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه،  گفت: سازمان انرژی اتمی برای راه اندازی این مرکز نیازهای زیرساختی اولیه از جمله زمین و مجوز را تامین و کار را شروع می کند و برای ادامه کار می توان سرمایه گذاران منطقه را در قالب تعاونی به کار گرفت.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: پس از انجام مطالعات،  داده های دریافتی، در خصوص نحوه فعالیت این مرکز تصمیم گیری خواهد شد که البته با ترسیم نقش مناسب اقتصادی و بعد تجاری طرح، می توان در مدتد ۲ سال آنرا راه اندازی کرد.

نا، ظرفیت کشور برای توسعه مراکز پرتودهی را را بالا دانست و افزود: سامانه پرتودهی سوددهی خوبی دارد و می توان الزاماتی در کشور ایجاد کرد که همه محصولات پرتودهی شوند ولی چون اکنون سامانه به اندازه کافی نداریم، نمی توان چنین الزامی ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها عنوان کرد: در این منطقه باید یک ماه کار مطالعاتی صورت گرفته و نحوه ورود به این عرصه مشخص شود و پس از تهیه بعد تجاری طرح، می توان روی عملیاتی شدن آن اقدام کرد.

نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این شهرستان قطب کشاورزی استان است که با توجه به ظرفیت بسیاری که در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد، ایجاد مرکز پرتودهی در این منطقه می تواند توجیه بالایی داشته باشد.

عبدالرضا عزیزی،  ماندگاری بیشتر محصولات و آلوده نبودن به ویروس را از جمله محاسن پرتودهی برشمرد که هیچ زیانی برای سلول های زنده انسانی ندارد و اظهار داشت: تاکید داریم که اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مرکز در بودجه سال ۹۹ گنجانده شود.

فرماندار شیروان نیز این شهرستان را دارای ظرفیت خوبی در حمایت از حوزه های مختلف سرمایه گذاری دانست و اظهار داشت: هم اینک مجتمع آموزش عالی شیروان، ۱۱۰ هکتار زمین آماده کشت دارد که ۶۰ هکتار آن در حاشیه جاده آسیایی قرار دارد.

امین‌رضا مرآتی با بیان اینکه شیروان در کشت و تولید محصولات کشاورزی و باغی در رده نخست استان است، گفت: این شهرستان ۱۵۰ هکتار گلخانه در دست اجرا دارد که بهره برداری از آن به اقتصاد شهرستان کمک بزرگی خواهد کرد.

وی با اشاره به منظور کردن پنج هکتار زمین در مجاورت مجتمع آموزش عالی شیروان برای ایجاد مرکز پرتودهی، افزود: تلاش خواهیم کرد تا منابع مالی ساخت این مرکز را نیز از اعتبارات شهرستان تامین کنیم تا تجربه موفقی در این زمینه در استان رقم بخورد.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.