محمدجواد تشکری روز سه شنبه در نشست پیش رویداد استارت آپ انگور خراسان شمالی اظهار داشت: سطح زیر کشت این محصول  ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار است که سطح کشت آن در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراکنده است.

وی گفت: بیش از ۶۰ درصد تولید محصول باغی استان از تاکستان ها برداشت می شود.  

تشکری گفت: وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده است؛  از کل انگور تولیدی حدود ۱۳ هزار تن به صورت تازه خوری و ۲۵ هزار تن فراوری و حدود ۹۰ هزار تن مازاد است.   

وی افزود: هم اکنون باید مسائل مربوط به فراوری و بازاریابی انگور بیشتر بپردازیم زیراکه بیشترین چالش در این حوزه است.

وی گفت: ۶ هزار هکتار تاکستان انگور از رقم کلاهداری در این استان وجود دارد که در مدت حدود یک ماه باید برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی یکی از مشکلات اساسی باغداران این استان را نبود انبارهای فنی و مناسب دانست و افزود: کشاورزان باید در باغ و یا روستای خود انبارهای مناسبی داشته باشند که بتوانند محصول خود را نگهداری کنند و بعد از زمان پیک برداشت برای فروش اقدام کنند.

وی گفت: نبود این نوع انبارها موجب شده تا کشاورزان بلافاصله پس از جمع آوری انگور آن را به بازار عرضه کند که به دلیل عرضه فراوان با افت شدید قیمت مواجه می شوند.

تشکری با بیان اینکه انگور تولیدی استان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است گفت: حتی این محصول در بازار های جهانی نیز استقبال دارد اما  با ایجاد زمینه های مناسب شرایط فروش آن را باید فراهم کنیم.

به گفته کارشناسان باغی متوسط عملکرد انگور در تاکستان های استان ۱۱ تن در هر هکتار بوده، قیمت متوسط هر کیلوگرم ۱۵ هزار ریال است، ارزش محصول انگور در این استان سه هزار و ۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

وضعیت فروش انگور اسفبار است 

سرپرست دانشگاه علمی، کاربردی خراسان شمالی با بیان اینکه شیوه سنتی در حوزه کاشت، داشت و برداشت انگو امروز جوابگو نیست گفت: هم اکنون بهره برداران بخش کشاورزی استان به علت سنتی و معیشتی بودن دچار مشکلات مختلفی شده اند که راه برون رفت از این چالش استفاده از شیوه های نو و علمی است.  

علی بادامی وضعیت فروش انگور را نیز در استان اسفبار دانست و افزود: با وجود اینکه کیفیت انگور استان بسیار مناسب و مرغوب است اما باغداران در زمان جمع آوری فروش مشکلات عدیده ای دارند که بعضا حتی برخی از آنان رغبتی برای جمع آوری نیز ندارند.

وی با بیان اینکه مشکلات چند سال اخیر باعث شده است که برخی از بهره برداران تاکستان های خود را رها کنند اظهار داشت: هم اکنون برخی از باغ های منطقه بدرانلو از بین رفته است.

وی نیز تازه خوری و نبود فراوری انگور را از مشکلات این قشر دانست و افزود: هم اکنون  فصل برداشت انگور است میزان زیادی محصول به یکباره وارد بازار شده است، بازار کشش ندارد.

بادامی با بیان اینکه محصول انگور باید به فراوری های مختلفی تقسیم شود گفت:  حدد ۱۲ محصول فراوری شده از انگور مثل کشمش،  کنسانتره آب انگور و ژله و نئوپان از چوب و سرشاخه ها و ضایعات انگور به دست می آید و همچنین تهیه انواع دراژه و شیرینی، روغن گیری از هسته انگور، سرکه، آبغوره، برگ و ذغال از انگور و فراورده های آن استحصال می شود.  

وی اظهار داشت: با وجود امکان فراوری این محصول متاسفانه تنها در فصل برداشت برای تازه خوری سرازیر بازار می شود.

وی از پژوهشگران، محققان، بهره برداران بخش کشاورزی و جوانان خلاق و ایده پرداز خواست تا طرح های نو و کاربردی خود را در زمینه های رونق این محصول باغی ارائه دهند.

ایده های ناب در حوزه محصول انگور مورد حمایت دانشگاه علمی کاربردی، پارک علمی و فناوری، سازمان جهاد کشاورزی و مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی قرار می گیرد.

اولین استارت آپ انگور خراسان شمالی در ۱۳ و ۱۴ آذرماه سال جاری برگزار می شود.

خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان ها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان های کشور دارد.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و ۴۴ هکتار باغی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.