علی محمد جهانی روز شنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع این کتابخانه‌ها ۶ باب در روستاها و دو باب در شهرها ایجاد شده است.

وی افزود: کتابخانه‌های روستایی شامل کتابخانه روستای چهاربید، بیدک، قلعه حق، خرق، بزنج، تازه قلعه و کتابخانه شهری نیز در حصارگرمخان و درق است.  

وی اظهار داشت: زیربنای کتابخانه  ۶ باب کتابخانه روستایی ۸۴۰ مترمربع و شهری ۷۳۰ مترمربع است که به فضای کتابخانه ای این استان افزوده شد.

جهانی گفـت: برای ساخت و ساز و همچنین تجهیز این هشت باب کتابخانه افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این کتابخانه ها هم اکنون ساخت کتابخانه های روستایی در گریوان و ارکان بجنورد،  رباط شیروان، طبر جاجرم و بام صفی آباد و همچنین دو باب کتابخانه شهری در اسفراین و شیروان نیز با زیر بنای چهار هزار و ۹۰۰ متر مربع در مراحل پایانی است که تا سه ماه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: استان خراسان شمالی جزو سه استان اول کشور در خصوص سرانه زیر بنایی کتابخانه است که با افتتاح و تکمیل طرح های نیمه تمام به این سرانه افزوده خواهد شد.

وی گفت: سرانه امانت گیری کتاب در ۶ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷ درصد رشد داشته است.  

جهانی  با بیان اینکه در این مدت  تعداد ۴۰۶ هزار و ۵۶۱ کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت گرفته شده است، افزود: شهرستان محروم و مرزی رازو جرگلان با ۵۹ درصد،  بیشترین رشد را نسبت به سایر شهرستان ها در استان داشته است.

وی افزود: در سرانه عضویت نیز نسبت به مشابه سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را داشته ایم که تا پایان شهریور ماه امسال نزدیک به ۴۹ هزار نفر به عضویت کتابخانه های عمومی استان در آمده اند که  همچنان شهرستان رازو جرگلان با ۷۹ درصد رشد از این حیث در بین سایر شهرستان ها پیشتاز است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.