طاهر رستمی، چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نشست نهایی تعیین تکلیف معدن آلبلاغ اسفراین امروز در وزارت صمت برگزار شد که در این جلسه ضمن دادن مجوز مزبور به ایمیدرو، قرار شد که اعتبار لازم برای این اقدامات مطالعاتی و اکتشافی از طریق ماده ۳۲ تامین شود.

وی افزود: بر اساس تصمیمات این نشست قرار است ایمیدرو در ۱۰ روز برنامه اجرایی خود را اعلام و با هماهنگی استان خراسان شمالی و سازمان محیط زیست، مطالعات جدی و اکتشافات مقدماتی خود را در این منطقه آغاز کند که پس از پایان مطالعات و اکتشافات و تعیین میزان ذخایر معدنی، کار وارد مراحل بعدی خواهد شد. 
رستمی گفت: برای رفع دغدغه شهرستان در محافظت از منطقه آلبلاغ، قرار شد ایمیدرو  با حضور در منطقه و پشتیبانی لجستیک از سازمان حفاظت محیط زیست حمایت کند تا بحث حفاظت از این منطقه هم به صورت جدی دنبال شود. 
نشست تعیین تکلیف معدن آلبلاغ اسفراین با حضور معاون امور معاون و صنایع معدنی وزیر صمت، معاون امور معدنی ایمیدرو، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی، فرماندار اسفراین و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمال در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
برداشت غیرمجاز از ذخایر سرب و روی معدن تازه یافته شده آلبلاغ اسفراین، که در منطقه ای به همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.
این معدن که در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد، از نظر قانونی زیر پوشش سازمان حفاظت محیط زیست است و همین امر موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، امسال منجر به وقوع ۲ حادثه ریزش کوه و مرگ ۲ نفر در این منطقه شده بود.
به گفته معاون مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ۱۰ ماه گذشته، ۱۶۵ تن ماده معدنی سرب و روی که به صورت غیرمجاز از منطقه معدنی آلبلاغ اسفراین برداشت شده، کشف شده است.
شهرستان ۱۲۰هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.