مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: این پرنده شکاری به علتی دچار سوء هاضمه شده و چند روز پیش با وضعیتی بدحال، توسط یک همیار محیط زیست به محیط بانان تحویل شده بود.

حسن پهلوان افزود: محیط بانان پس از تیمارداری و بهبود نسبی حال این پرنده، امروز آن را برای بازگشت به چرخه زیست طبیعی خود در لوجلی رها کردند.

وی با تقدیر از اقدام این همیار محیط زیست گفت: حفاظت محیط زیست وظیفه همگانی است و داشتن محیط زیستی سالم بدون مشارکت مردم محقق نمی‌شود.

پهلوان از دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست که به محض مشاهده وحوش آسیب دیده، موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا نسبت به انتقال و مداوای آنها اقدام شود.

سارگپه از راستهٔ شاهین‌سانان و خانواده قوشیان، کوچک‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پر است که سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه دارد و رنگ پر و بال آن بسیار متنوع است.

این گونه شکاری قلمروطلب و اغلب تک‌همسر است و معمولاً تا پایان عمر با همسرش می‌ماند که این ویژگی در دیگر پرنده‌های شکاری ایران کمتر دیده می شود.

شهرستان ‎ ۱۵۷هزار نفری شیروان در ‎ ۶۰کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران خطه شمال به مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) قرار دارد.

مناطق بکر طبیعی نظیر زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو محل زیست انواع پرندگان است.

شهرستان شیروان همچنین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام گلیل و سرانی است که در ‎ ۸۰کیلومتری شمال شیروان واقع شده و دارای آب و هوایی سرد و نیمه‌ خشک است که مهم ترین زیستگاه انواع پرندگان و همچنین کل و بز است.

۷۱۸۶/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.