رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان ۳۳ هزار تن اوره، ۱۲ هزار و ۶۵۰ تن فسفات و مابقی کود پتاس است.

عبدالله یوسفی گفت: همچنین از این میزان برای کشت پاییزه  ۲۸ هزار و ۶۰۰  تن انواع اوره، فسفات و پتاس در نظر گرفته شده است.

 وی افزود: در گندم آبی به ازای هر هکتار ۱۵۰ کیلوگرم کود اوره و در جو آبی به ازای هر هکتار ۱۰۰ کیلو گرم کود اوره به صورت سرک استفاده می شود.

وی اظهار داشت: سهمیه کود اوره سازمان تعاون روستایی استان حدود پنج هزار تن است که ۱۵ درصد کل سهمیه کود اوره استان بوده و برش شهرستانی آن نیز مشخص شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: سهمیه کودی محصولات پاییزه (گندم آبی، جوآبی، گندم دیم، جودیم وکلزا آبی و دیم) به تفکیک شهرستان مشخص و اعلام شده است که طبق فرمول باید عمل کنند.

یوسفی گفت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده دلالان و نظارت بر مصرف کود، فهرست کشاورزان و نوع کشت نیز به فروشندگی های کود اعلام شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: مصرف انواع سموم و کود در بخش کشاورزی استان از میانگین کشور کمتر است و به همین دلیل محصولات تولیدی این دیار سالم است.

یوسفی اظهار داشت: میانگین مصرف سموم کشاورزی در استان در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم  است که این رقم در سطح کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

وی گفت: این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهارهزار تا پنج هزارگرم هم می رسد.

وی  بیشترین کودهای مورد مصرف در استان را ازته، فسفاته و پتاس دانست و اظهار داشت: کشاورزان باید با توجه به وجود برخی ریزمغذی ها در بازار از این نوع کودها هم برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می شود.  

۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.