رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مهم‌ترین کشت‌های پاییزه استان شامل گندم، جو و کلزا است افزود: از نظر سطح کشتزارهای استان ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص دارد.

عبدالله یوسفی اظهار داشت: ۶۲ درصد این اراضی به صورت دیم کشت می‌شود که کشاورزان به علت نبود بارندگی پاییزه موثر منتظر نزول رحمت الهی هستند،  اما با توجه به بارندگی‌های مطلوب بهار امسال، میزان آب برای انجام کشت های آبی پاییزه مطلوب است.

 وی با بیان اینکه امسال در سطح ۱۴۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم کشت می شود گفت: کشت گندم در سال جاری با حدود چهار هزار هکتار کاهش نسبت به سال قبل انجام خواهد شد و این کاهش در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید محصول راهبردی کلزا خواهد بود.

یوسفی اظهار داشت: با وجود کاهش سطح تولید گندم استان، با رویکرد افزایش بهره وری، افزایش تولید گندم در واحد سطح مد نظر است که در این راستا در سال جاری حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم آبی و دیم و در قالب ۱۳ رقم تولید شده که پیش بینی می شود افزون بر۳۱۳ هزار تن گندم تولید شود.

وی سطح زیر کشت جو را  نیز ۴۱ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود از این سطح حدود ۸۹ هزار  تن جو تولید شود.

وی بر گسترش کشت مکانیزه، استفاده مطلوب از کودهای شیمیایی و بذور اصلاح شده،  ایجاد مزارع الگویی و مزارع انتخاب مشارکتی تاکید کرد.

یوسفی در خصوص بذر جو هم گفت: امسال حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن جو بذری در چهار رقم از پیمانکاران تکثیر بذر خریداری و هم اکنون در بین کشاورزان در حال توزیع است.

وی افزود: جو از کشت های بسیار مهم و سازگار با اقلیم استان بوده و با توجه به نیاز آبی کمتر و سازگاری آن با آب و خاک های درجه دو، می‌تواند مورد توجه کشاورزان قرار گیرد همچنین با توجه به نیاز دامداران استان به جو، کشت و کار این محصول از نظر اقتصادی بسیار توجیه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:  ضریب استفاده از بذور اصلاح شده در گندم آبی ۴۵ درصد، گندم دیم ۳۵ درصد، جو آبی ۴۰ درصد و جو دیم ۲۰ درصد بوده است.

یوسفی ارقام گندم آبی کشت شده در استان را شامل پارسی،  سیروان،  قابوس،  سیوند،  سایونز،  پیشگام،  میهن،  حیدری و اروم است که در سال زراعی آینده نیز ارقام پارسی، اروم و سیوند از برنامه استان حذف و ارقام طلایه و مهرگان جایگزین خواهد شد.

وی گفت: ارقام گندم دیم کشت شده در استان شامل کوهدشت،  اوحدی،  کریم،  آذر ۲،  آفتاب،  بارا و  رصد است که در سال زراعی آینده ارقام هشترود و صدرا نیز به ارقام کشت شده در استان افزوده خواهد شد.

وی ارقام جو آبی کشت شده در استان را شامل ریحان ۰۳،  جلگه،  نانیوس،  بهمن،  اکسین و  خاتم عنوان کرد.

یوسفی ارقام جو دیم کشت شده در استان را  شامل سهند،  آبیدر و انصار دانست.

وی یکی از مهم‌ترین کشت‌های پاییزه را کشت کلزا دانست و گفت: در راستای افزایش ضریب خوداتکایی روغن نباتی کشور برنامه ریزی شده سطح کشت کلزای امسال با رشدی بیش از چهار برابر به ۹ هزار هکتار برسد که در این راستا تاکنون نسبت به تامین ۳۲ تن ارقام مختلف کلزا اقدام شده است.  

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.