مهری فرشاد دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: اعضای بدن این سه بیمار شامل کبد، کلیه و قرنیه به ۱۰ نفر از بیماران نیازمند اهدا جان دوباره ای بخشید.

وی در ادامه گفت: علی رغم اینکه خانواده های بیماران به اهدای قلب بسیار تمایل دارند اما،  با توجه به اینکه قلب و ریه شرایط نگهداری بسیار سختی دارند و خود بیمار مرگ مغزی شده نیز باید شرایط قلبی خوبی داشته باشد امکان انجام پیوند را سخت می کند.

وی افزود: این در حالی است که اهدای قلب باید سریع انجام شود و در این راستا باید حتما بیمار نیازمند اهدا در بیمارستان باشد تا بعد از انجام سریع مراقبت ها اهدا انجام شود.

فرشاد با اشاره به کاهش اهدای عضو در سال جاری، یادآور شد: از ابتدای امسال ۱۲ بیمار مرگ مغزی در استان داشته ایم که خانواده ۶ نفر آنها به اهدای عضو رضایت دادند.

وی افزود: با وجود این، به دلیل نداشتن شرایط اهدا توسط سه نفر به دلایل سن بالا و عدم ثبات، امکان اهدای عضو فقط برای سه نفر فراهم شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برخی خانواده های بیماران علی رغم پذیرش مرگ مغزی به دلیل احساسات تمایل دارند تا آخرین لحظه در کنار عزیزان خود بمانند و دل کندن برایشان سخت است و در نتیجه به اهدا رضایت نمی دهند.

وی اهدای عضو را نیازمند فرهنگ سازی بیشتر دانست و اظهار داشت: در حال حاضر فقط در خراسان شمالی ۲۸۶ بیمار دیالیزی داریم که ۷۰ درصد آنها در نوبت پیوند قرار دارند.

وی گفت: این در حالی است که بیماران قلبی و ریوی بسیاری نیز در بیمارستان منتظری مشهد برای پیوند ثبت نام کرده و در انتظار پیوند هستند که خانواده ها می توانند با اهدای اعضای بدن بیماران به آنها جان دوباره بدهند.

به گزارش ایرنا؛ سال گذشته اعضای بدن ۱۱ بیمار مرگ مغزی استان به ۴۵ نفر بخشیده شد.

ط/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.