به گزارش ایرنا، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در این مرحله از اجرای طرح، ۴۰۰ هزار قطعه طیور بومی در روستاهای استان در برابر بیماری نیوکاسل ایمن سازی می شوند.

دکتر فرزین حسینی اظهار داشت: این اقدام با استفاده از واکسن آشامیدنی مقاوم به حرارت که تولید داخل است و بهره گیری از توان و ظرفیت مایه کوبان بخش خصوصی در راستای برون سپاری خدمات تصدی گرایانه دولت طبق ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی، انجام می گیرد.

وی همچنین اجرای این طرح را بخشی از برنامه های این اداره کل در آستانه فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل و نیل به اهداف آن برشمرد.

رئیس شبکه دامپزشکی بجنورد هم در این آیین با بیان نکاتی در باره بیماری نیوکاسل و عوارض خسارت بار آن برای جمعیت طیور بومی و صنعتی اظهار داشت: این طرح با اولویت روستاهای حاشیه زیستگاه های حیات وحش، نزدیک به مزارع پرورش طیور صنعتی و مناطق پرجمعیت اجرا می شود و دو هدف مهم شامل جلوگیری از انتقال ویروس مسبب بیماری از روستاها به مرغداری های صنعتی و کمک به اقتصاد جوامع بومی و معیشت روستاییان در آن مدنظر است.

دکتر رضا رحیمی با اشاره به پیش بینی ایمن سازی ۵۰ هزار قطعه انواع طیور بومی در روستاهای شهرستان بجنورد در این مرحله از اجرای طرح، یادآور شد: مقرر شده است این طرح پس از چهار ماه تکرار شود تا نتایج مطلوب حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح از ظرفیت بخش خصوصی دامپزشکی استان بهره گرفته شده و اطلاع رسانی به جامعه بهره بردار با برگزاری کلاس های آموزشی توجیهی در روستاها و توزیع اقلام تبلیغاتی در این مناطق انجام شده است.

بر اساس این گزارش، پارسال ۵۰ هزار قطعه مرغ بومی در روستاهای استان علیه بیماری نیوکاسل مایه کوبی شده است.  

نیوکاسل، یک بیماری ویروسی و واگیردار است که به اشکال مختلف تنفسی، عصبی و گوارشی بروز می کند.  

۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.