احمد ریواده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معتادان متجاهر شناسایی شده، شامل ۶۰۰ زن و مرد و ۸۰  کودک هستند.

وی افزود: طرح جامع تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر در استان در دستور کار است و قرار است در دو سال اجرایی شود.

ریواده افزود: خراسان شمالی به لحاظ شیوع اعتیاد در رتبه ۶ استان های کشور قرار دارد و میانگین شیوع اعتیاد در این استان بالا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: دستگاه قضا و نیروی انتظامی هم آمادگی دارند تا معتادان پرخطر در استان جمع آوری شوند تا برای ساماندهی آنان برنامه ریزی شود.

ریواده با اشاره به اینکه دو مرکز ماده ۱۶ در استان راه اندازی شده است گفت: خراسان شمالی، دو مرکز ماده ۱۶ در بجنورد و در شیروان دارد و از معدود استان هایی است که دو مرکز ماده ۱۶ در آن دایر شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای زنان معتاد متجاهر، هیچ زیرساختی در استان نداریم و این موضوع، در سفر خانم ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، درخواست شد.

وی گفت: در این زمینه، یک مرکز فنی و حرفه ای در بیدک، وجود دارد که تلاش داریم به مرکزی برای نگهداری و نیز آموزش مهارت های فنی و شغلی بانوان معتاد تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه اداره کل فنی و حرفه ای در این زمینه موافقت خود را اعلام کرده است خاطرنشان کرد: در صورت تصویب این امر در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان، مرکز اشتغال و درمان دولتی بانوان، در مرکز استان راه اندازی می شود.  

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی درباره وضعیت معتادان پرخطر استان گفت: ۲ نفر از بانوان معتاد، تزریق فعال دارند و ۲ نفر مبتلا به سل هستند، ۱۲ نفر مبتلا به ایدز و هپاتیت، ۳۳ نفر مبتلا به اختلال روانپزشکی هستند.

ریواده اظهار داشت: ۶ نفر از زنان هم سابقه تزریق دارند، ۲۹ نفر باردار و ۱۰۱ نفر بی خانمان و طرد شده از خانواده بوده و ۸۰ نفر بیش از ۲ بار پذیرش شده اند.

وی گفت: ۷۸ نفر از مردان معتاد هم تزریق فعال دارند، ۶ نفر مبتلا به سل، ۱۷ نفر درگیر ایدز و هپاتیت، ۴۳ نفر مشکل اختلال روانپزشکی دارند، ۱۳۳ نفر سابقه تزریق، ۲۲۵ نفر بی خانمان و طرد شده از خانواده و ۱۳۵ نفر بیش از ۲ بار پذیرش شده اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیشترین افراد سابقه تزریق در شیروان هستند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و مهمترین آسیب اجتماعی این استان اعتیاد است. 

شیوع اعتیاد در این استان در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۷.۲۱ درصد و ۲ درصد بیش از میانگین کشوری است.

۷۱۸۵/ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.