سیدامین وکیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نوسازی بافت فرسوده،  رفتار با بناها و ساختمان هایی که دارای ارزش حفظ است، با ساختمان هایی که ارزش حفظ ندارد یکی است این در حالی است که برخی بناها را می شود حفظ کرد.  

وی با اشاره به اجرای پروژه ارمغان در بجنورد به عنوان پروژه الگویی برای احیا و نوسازی بافت فرسوده این شهر افزود: منازل مسکونی قدیمی در این محله، بدون توجه به ارزش حفظ و در یک تصمیم شتاب زده، تخریب شد.  

وی خاطرنشان کرد: برخی از محله ها همچون ساربان محله و یا پای توپ، هویت شهر محسوب می شوند اما اکنون در شهر بجنورد، تنها نامی از آن باقی مانده و اثری از این محله ها نیست.

وکیلی گفت: یکی دیگر از آسیب های تخریب های شتاب زده محله ها و نوسازی بافت فرسوده، خارج شدن مردم از آن محله ها است 

وی افزود: در شرایط کنونی نوسازی بافت فرسوده، ساکنان این محله ها، به علت هایی نمی توانند نسبت به نوسازی اقدام کنند و به ناچار نسبت به فروش منزل اقدام و از محله خارج می شوند و در این روند، افرادی جایگزین می شوند که تعلقی به این مناطق ندارند.

رئیس کمیسیون عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: جایگزین شدن افراد جدید در محله ها، به نوعی زمینه ساز مشکلات اجتماعی در جامعه است.  

۱۵۰ بنای دارای ارزش فرهنگی در بجنورد نیاز به صیانت دارد

پیش از این، یک عضو شورای اسلامی شهر بجنورد به ایرنا گفته بود که ۱۵۰ بنا در این شهر ارزش فرهنگی دارند که باید برای حفظ آن اقدام شود و این تعداد بنا توسط سمن های فعال در زمینه میراث فرهنگی شناسایی شده است و قدمت بیشتر این بناها مربوط به دوره پهلوی و قاجار است.

سید محسن موسوی اظهار داشت: برای حفاظت از این بناها نیاز است تا دستگاه ها و نهادهای متولی حمایت کنند تا از تخریب آنان جلوگیری شود.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.