به گزارش ایرنا سرهنگ مهدی شجری روز سه‌شنبه در نشستی خبری اظهار داشت: در صورت افزایش پرداختی ها، به گونه ای که سرباز بتواند برای مخارج خود و یا خانواده اش در مدت خدمت سربازی تا حدودی به آن اتکا کند، مشمولان استقبال بیشتری از گذراندن دوره خدمت سربازی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه پرداخت حقوق سربازان باید تناسبی با حداقل حقوق پایوران رسمی داشته باشد، افزود: این میزان بر اساس درجه و بر اساس اعتبارات سالانه معاونت وظیفه عمومی پرداخت می شود.

شرکت مشمولان در آیین اربعین حسینی 

سرهنگ شجری در خصوص خروج مشمولان وظیفه عمومی از کشور به منظور شرکت در آیین اربعین حسینی، گفت: دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی دارای معافیت تحصیلی هستند و اگر در بازه زمانی ۷ مهر تا ۳ آبان ماه درخواست خروج از کشور را به صورت اینترنتی و یا حضوری ثبت کنند، بدون ارائه وثیقه و یا ضمانت‌نامه می توانند از کشور خارج شده و در این آیین شرکت کنند.

وی افزود: مشمولان غائب نیز در صورت پرداخت ۵۰ درصد جریمه و نداشتن اقساط معوقه، بدون سپردن وثیقه امکان حضور در این آیین را دارند.

سرهنگ شجری یادآور شد: پارسال حدود ۳۴۴ نفر از مشمولان استان با دریافت مجوز خروج از کشور در آیین اربعین حسینی در کربلای معلی شرکت کردند.

معاون وظیفه عمومی فرمانده انتظامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کسانی نیز که در کنکور امسال شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند درخواست تمدید معافیت خود را در مراکز پلیس +۱۰ ثبت کرده و برای یک دوره تمدید کنند و در صورت قبولی در دانشگاه از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

۳۱۸ نفر از خدمت معاف شدند

وی با اشاره به برگزاری ۵۷ جلسه شورای پزشکی استان در ۵ ماهه امسال، اظهار داشت: در این جلسات ۳۸۱ پرونده رسیدگی شد که در نتیجه آن ۱۳۳ نفر معاف، ۱۷۱ نفر معاف از رزم، ۱۴ نفر معاف موقت و ۶۳ نفر به خدمت سربازی اعزام شدند.
وی افزود: در جلسات شورای عالی نیز در نتیجه اعتراض مشمولان و معاونت وظیفه عمومی به ۵۹ پرونده رسیدگی شد که طبق آن ۲۶ نفر معاف، ۲۸ نفر معاف از رزم، سه نفر معاف موقت و ۲ نفر ملزم به انجام خدمت سربازی شدند.

سرهنگ شجری یادآور شد: در جلسات کفالت هیات بدوی نیز ۱۷۱ نفر معاف، ۲۲ نفر معاف موقت و ۱۲ نفر سرباز شدند و جلسات کفالت هیات تجدید نظر نیز منجر به معافیت ۵ نفر شد.

وی گفت: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده های پزشکی ۴۷ روز و پرونده های کفالت ۵۳ روز است.

وی کل مشمولان اعزام به خدمت خراسان شمالی در پنج ماهه امسال را هزار و ۱۸۹ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۶۸۹ نفر دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم، ۱۰۶ نفر کاردانی، ۳۵۹ نفر کارشناسی، ۲۹ نفر کارشناسی ارشد و ۶ نفر دکترای حرفه ای و غیرحرفه ای بوده است.

معاون وظیفه عمومی فرمانده انتظامی خراسان شمالی تعداد مشمولان غائب اعزام شده استان را نیز ۳۵۳ نفر ذکر کرد و گفت: در مجموع ۶۴۷ نفر در این مدت از معافیت تحصیلی بهره مند شدند که از این تعداد ۵۸۴ نفر مشمول معافیت دانش آموزی، ۲۸ نفر معافیت دانشجویی و ۳۵ نفر مشمول معافیت طلاب شدند.

وی یادآور شد: در این مدت برای ۱۰۱ نفر مجوز خروج از کشور صادر شد که تنها یک نفر از آنان به کشور برنگشت که وثیقه تسلیمی وی ضبط شد.

وی گفت: وثیقه مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور، در صورت عدم بازگشت به کشور، ضبط شده و اگر سه سال از تاریخ خروج آنان بگذرد، می توانند ۲ بار در سال به مدت سه ماه تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور تردد داشته باشند.

سرهنگ شجری خاطرنشان کرد: افرادی که مشمولان غائب را به کار بگیرند برای بار نخست به میزان یک سال هزینه سالانه معادل ۱۰۰ میلیون ریال و برای بار دوم و بیشتر به میزان هزینه سالانه سه سرباز جریمه می شوند که امسال پرونده چهار نفر در این خصوص در دست اقدام است.

وی از مهمترین چالش های حوزه وظیفه عمومی در استان خراسان شمالی را ناآگاهی مردم از قوانین و مقررات این حوزه دانست که باعث شده در مواردی حق و حقوق مشمولان ضایع شده و دچار مشکلات عدیده انتظامی و قضایی شوند.

ط/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.