رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ۱۶ هزار و ۱۱۸ نفر ارزیابی شده در طرح سنجش سلامت، ۹ هزار و ۳۸۷ نفر نوآموز بدو ورود به مدارس هستند که از این تعداد، هفت هزار و ۷۷ نفر به مدارس عادی ارجاع داده شدند.

وی افزود: همچنین ۵۲۴ نفر  نوآموز به ارزیابی تخصصی بینایی و ۳۳۷ به مرحله ارزیابی تخصصی شنوایی ارجاع داده شدند که ۵۰ نفر مبتلا به آمبلیوپیا یا تنبلی چشم شناسایی شده است.

متقیان افزود: از این تعداد نوآموز ارزیابی شده، یکهزار و ۴۰۱ نوآموز به مرحله تخصصی آمادگی تحصیلی ارجاع داده شدند.

وی هدف از اجرای برنامه سنجش را غربالگری دانش آموزان به منظور ارزیابی و تشخیص به هنگام مشکلات، مداخله به هنگام، ارائه خدمات مورد نیاز و آماده سازی دانش آموزان برای آموزش رسمی اعلام کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: ۵۲ نیروی اجرایی تخصصی در ۱۳ پایگاه سنجش ثابت و سیار در ۹ شهرستان سطح استان با ارزیابی شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی و معاینات بالینی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان را بر عهده دارند.  

متقیان افزود: برنامه سنجش برای بیست و پنجمین سال متوالی به عنوان فرصتی برای برنامه ریزی آموزشی متناسب،  کمک به بهبود کیفیت سیستم آموزشی و شناسایی و کنترل عوامل مؤثر بر یادگیری در ۲ مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی همزمان با سراسر کشور در استان خراسان شمالی نیز در حال اجرا است.

وی در باره مشکل آمبلوپی گفت: این مشکل در حدود ۳ درصد از افراد دیده می‌شود،  این مشکل زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد،  تنبلی چشم معمولا در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف نمی‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات است،  ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم یا سردرد شکایت داشته باشد اما در بیشتر موارد کودک شکایتی ندارد،  تکامل سیستم بینایی تا سنین هشت تا ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد و درمان تنبلی چشم بعد از این سنین بسیار بعید است بنابراین در صورتی‌ که چشم تنبل در سنین پایین درمان نشود بعد از سن ۱۰ سالگی در بیشتر موارد هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم شود.

مهلت حضور دانش آموزان برای شرکت در طرح سنجش،  پایان شهریورماه جاری اعلام شده است.  

امسال ۱۸ هزار کلاس اولی و پیش دبستانی وارد مدارس خراسان شمالی می شوند.  

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.