سیداصغر مطهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون مهاجرت پرندگان شکاری به این منطقه آغاز شده است و یکی از نگرانی ها، صید آنان توسط سودجویان است و در این زمینه پایش و نظارت ها در مناطقی که احتمال حضور صیادان وجود دارد بیشتر شده است.  

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر شکار غیرمجاز و جلوگیری از صید این پرندگان تشدید شده است افزود: برخی افراد سودجو، این پرندگان شکاری را صید و با قیمت بالا به متقاضیان می فروشند.

مطهری با بیان اینکه بیشترین مشتریان پرندگان شکاری، از کشورهای عربی هستند گفت: در این سال ها، شاهد حضور صیادان از سایر استان های کشور در خراسان شمالی هم بوده ایم.  

وی خاطرنشان کرد: در این فصل از سال،  انواع پرندگان شکاری از جمله شاهین ها و بالابان به استان مهاجرت می کنند و تا اواخر مهرماه در مناطق مختلف استان حضور دارند.

مطهری در بخش دیگر سخنان خود در باره خرید و فروش پرندگان وحشی گفت: خرید و فروش این نوع پرندگان،  تخلف است و با آن برخورد می شود البته،  پرنده های زینتی تحت شرایطی، تکثیر و پرورش داده شده و به فروش می رسد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: پارسال و امسال پرونده هایی در این زمینه تشکیل شده است.  

بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید، ۱۴۰ فقره تخلف شکار غیرمجاز پستانداران، ۸۲ فقره،  شکار غیرمجاز پرندگان، ۴۱ فقره صید غیرمجاز آبزیان، ۷۹ فقره،  زنده گیری پرندگان و پستانداران و ۱۴۹ فقره و شروع به شکار و صید در استان ثبت شده است و در این مدت ۶۸ قبضه  سلاح غیرمجاز کشف شده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.