به گزارش ایرنا، وحید واسطه با بیان اینکه آبیاری زمین‌های کشاورزی این روستاها به مدت ۲ سال است که  انجام می‌شود، اظهار داشت: رودخانه سومبار، فصلی و بدون دبی پایه (آب دائمی) است و مهم ترین هدف ساخت سد غلامان، کنترل سیلاب های مخرب و ذخیره سازی آب های این رود است.

وی افزود: به منظور بهره مندی از سیلاب ذخیره شده در پشت سد غلامان، شبکه آبیاری پایاب آن نیز همزمان با سفر رئیس جمهوری و با حضور وزیر نیرو در سال جاری به صورت رسمی نیز به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: بر اساس مستندات موجود در این شرکت، زمین های پایاب سد غلامان فاقد حقابه بوده و محاسبه حقابه آن به صورت مازاد است.

واسطه افزود: این شرکت آمادگی دارد با دریافت اسناد کشاورزان مبنی بر حقابه و بررسی در کمسیون سه و پنج نفره قانون توزیع آب به این موضوع رسیدگی کند اما تاکنون هیچ گونه سند حقابه توسط کشاورزان پایاب این سد ارائه نشده است.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، شرکت آب منطقه ای موظف است آب واگذاری شده کشاورزی از شبکه های  تنظیم شده و تنظیم نشده با نظارت شورای عالی اقتصاد قیمت گذاری  و نسبت به واگذاری آن اقدام کند.

سد غلامان بر روی رودخانه فصلی سومبار با هدف کنترل سیلاب، تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی و صنعت منطقه و با اعتبار بیش از یکهزار و ۲۲۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.