مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آبشخورها با هدف حفظ گونه های جانوری در منطقه و جلوگیری از مهاجرت آنها به دیگر مناطق ساخته شده که پیگیر ساخت ۷ آبشخور دیگر در مناطق طیست محیطی شهرستان شیروان هستیم.

سیداصغر مطهری با اشاره به بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی در ساخت این آبشخورها، هزینه مورد نیاز برای ساخت هر آبشخور را ۵۰ میلیون ریال عنوان کرد.

وی ساخت آبشخور برای وحوش در مناطقی که با کم آبی مواجه هستند را ضروری خواند و گفت: با توجه به وضعیت خوب منابع آبی، منطقه گلیل نیاز کمتری به ساخت آبشخور دارد ولی مرمت و بهسازی آبشخورهای موجود و چشمه ها در برنامه این اداره است.

مطهری با اشاره به وضعیت خوب حیات وحش شیروان در سال جاری افزود: ساخت آبشخورها در مناطق زیر مدیریت اهمیت به سزایی دارد که از پراکندگی حیات وحش و خارج شدن آنها از محدوده این مناطق جلوگیری می کند.

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکری چون «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت از غنی ترین مناطق حفاظت شده خراسان شمالی و همجوار با کشور ترکمنستان است که در ۸۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان واقع است.

۷۱۸۶/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.